موسسه مهاجران

هلند سرزمینی است که همواره مورد توجه مهاجران از سراسر دنیاست و هر ساله هزاران سرمایه‌گذار و کارآفرین را به خود جذب می‌کند. این کشور همیشه به فعالیت‌های کارآفرینی خوش آمد گفته است زیرا این فعالیت‌ها موجب پیشرفت اقتصادی و اشتغال‌زایی در این کشور می‌شوند. یکی از برنامه‌هایی که این کشور برای جذب کارآفرینان نوآور طراحی کرده است برنامه ویزای استارتاپ هلند است. این دولت در همین راستا چندین آژانس را برای حمایت از استارتاپ‌ها در جهت یافتن جای خود در جامعه کسب و کار هلندی نیز ارائه کرده است.

بنابراین اگر یک ایده‌ یا کسب و کار نوآورانه‌ای دارید که می‌خواهید در هلند آن را راه‌اندازی کنید ممکن است واجد شرایط ویزای استارتاپ هلند باشید. هلندی‌ها در بررسی متقاضیان ویزا بسیار دقیق هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید مجوز اقامت در هلند را به دست آورید، بهتر است که تمام مراحل به طور دقیق پیش ببرید. در این مقاله به بررسی روش مهاجرت به هلند از طریق استارت آپ می‌پردازیم تا آشنایی بیشتری با این برنامه جذاب داشته باشید.

ویزای استارتاپ هلند چیست؟

ویزای استارتاپ هلند یک مجوز اقامت برای کارآفرینان خارج از اتحادیه اروپا/EEA/Swiss است که به دنبال راه‌اندازی یک بیزینس نوآورانه در کشور هلند هستند. این بیزینس نوآورانه بایستی در جهت سودآوری برای اقتصاد کشور هلند باشد. اعتبار این نوع از ویزای هلند یک‌سال است و در طی این یک‌سال، کارآفرین باید کسب و کار خود را در هلند راه‌اندازی کند. هزینه درخواست برای ویزای استارتاپ هلند ۳۵۰ یورو و زمان پردازش آن نیز حدود ۹۰ روز است. همچنین متقاضی این ویزا باید حدود 15 هزار یورو تمکن مالی ارائه دهد. علاوه بر این، داشتن یک تسهیلگر یا مربی کسب و کار با تجربه که کارآفرین را در مسیر کسب و کار خود در هلند راهنمایی می‌کند نیز جزء الزامات این برنامه است. پس از اتمام یک‌سال، متقاضی می‌تواند از طریق ویزای خوداشتغالی یا نوع دیگری از ویزاها به شرط داشتن شرایط لازم، اقامت خود را تمدید کند.

تسهیلگر در برنامه ویزای استارتاپ هلند کیست؟

تسهیل‌گرها در برنامه استارتاپ هلند شرکت‌ها یا سازمان‌هایی هستند که توسط آژانس کارآفرینی هلند تایید شده‌اند و به کارآفرینان کمک می‌کنند تا کسب و کار خود را در هلند راه‌اندازی و گسترش دهند. تسهیل‌گرها معمولاً دارای تجربه و دانش وسیع در زمینه کسب و کار هستند و می‌توانند راهنمایی‌ها و پشتیبانی‌های مختلفی را بر اساس نیازهای یک استارتاپ ارائه دهند. این حمایت‌ها می‌‎تواند در زمینه‌های متنوعی مثل مدیریت عملیاتی بیزینس، بازاریابی، تحقیق، توسعه  و جستجوی سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی شرکت تازه تاسیس باشد.

داشتن یک تسهیل‌گر معتبر یکی از شرایط اصلی برای دریافت ویزای استارتاپ هلند است. همچنین، کارآفرین و تسهیل‌گر باید توافقی را امضاء کنند که در آن نحوه همکاری و خدماتی که تسهیل‌گر ارائه می‌دهد، مشخص شود.

شرایطی که یک تسهیلگر باید داشته باشد به‌صورت زیر است:

  • تجربه در راهنمایی استارتاپ‌های نوآور
  • داشتن ثبات مالی
  • ارتباط با شبکه‌های تجاری و صنعتی
  • تسهیلگر نباید از اعضای خانواده فرد کارآفرین باشد.
  • تسهیلگر باید در دفتر ثبت تجارت اتاق بازرگانی هلند ثبت شود.
  • تسهیلگر باید توسط آژانس تصدی هلند (RVO) شرایط لازم برای تسهیل ویزای استارت‌آپ را داشته باشد.

در نهایت یک تسهیلگر نقطه‌ی اتصال شما به بازار هلند است و به شما کمک می‌کند تا با اطمینان و موفقیت در مسیر کارآفرینی حرکت کنید.

شرایط دریافت ویزای استارتاپ هلند

برای دریافت ویزای استارتاپ هلند پنج شرط وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

شرط اول: همکاری با یک تسهیلگر قابل اعتماد و معتبر

یکی از شرایط لازم برای مجوز اقامت استارتاپ در هلند، همکاری با یک تسهیلگر معتبر و قابل اعتماد است. فرد تسهیلگر باید تجربه ارزشمندی در هدایت استارتاپ‌ها داشته باشد.  همچنین یک تسهیل‌گر باید در شرایط با ثباتی به لحاظ مالی قرار داشته باشد. این همکاری باید در یک توافق‌نامه بین کارآفرین استارتاپ و تسهیلگر تنظیم شود.

اقامت هلند

شرط دوم: بیزینس شما باید نوآورانه باشد.

آژانس تصدی هلند (ROV) مسئول ارزیابی نوآوری کسب‌و‌کار شماست. بیزینس شما در صورتی نوآورانه است که 3 معیار زیر را برآورده کند.

  • ایجاد یک مدل کسب‌و‌کار در هلند
  • استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تولید، توزیع یا بازاریابی
  • داشتن رویکرد یا فرآیند سازمانی نوآورانه

شرط سوم: انجام برنامه‌های عملیاتی بیزینس توسط کارآفرین

کارآفرین استارتاپ باید در تمامی جنبه‌های کسب‌و‌کار نقش فعالی داشته باشد و به شکلی کاملا حرفه‌ای بیزینس خود را به دولت هلند ارائه دهد. این فعالیت باید در قالب یک برنامه عملیاتی گام‌به‌گام و با جزئیات کامل ارائه شود که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ساختار سازمان
  • نقش‌ها و وظایف افراد
  • شکل قانونی شرکت
  • تعداد کارکنان و سیاست‌های منابع انسانی
  • اهداف شرکت و جهت‌گیری‌های استراتژیک کسب‌وکار
  • شرح ایده برای محصول یا خدمات و چگونگی نوآوری و تمایز آن نسبت به رقبا
  • فعالیت‌های سال اول پروژه شامل شرح دقیق برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های کسب‌وکار، استراتژی‌ها و مراحل اجرایی که در راه‌اندازی شرکت طی سال اول باید پیاده‌سازی شود.

شرط چهارم: ثبت‌نام در اتاق بازرگانی هلند (KVK)

کارآفرین و تسهیلگر باید کسب‌و‌کار را در اتاق بازرگانی هلند (KVK) ثبت‌ کنند. در صورت عدم امکان ثبت، تسهیلگر می‌تواند یک گواهی مبنی بر تضمین ثبت استارت‌آپ در هلند با دریافت ویزای کارآفرینی ارائه دهد.

شرط پنجم: ارائه تمکن مالی کافی برای اقامت و زندگی در هلند

کارآفرین استارتاپی باید توانایی مالی کافی برای اقامت، زندگی و راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند را داشته باشد. کارآفرین می‌تواند از طریق صورت حساب بانکی نشان دهد که پول کافی در حساب خود دارد. میزان موجودی باید ۷۰ درصد از مبلغ حداقل دستمزد قانونی برای افراد مجرد باشد. تسهیلگر شما نیز باید به صورت رسمی اعلام کند که قادر به پوشش بخشی از هزینه‌های شما مانند هزینه اقامت است. این تضمین مالی باید برای کل دوره اقامت کارآفرین در هلند باشد.

اگر درخواست ویزای استارتاپ شما تایید شود، از طرف مراجع مربوطه پیامی دریافت خواهید کرد که می‌توانید اجازه اقامت موقت خود را از کنسولگری یا سفارت هلند دریافت کنید. پس از ورود به هلند، نامه‌ای در مورد چگونگی و زمان دریافت ویزای استارتاپ برای شما ارسال خواهد شد.

شرایط ویزای استارتاپ هلند

شرایط افراد واجد شرایط برای ویزای استارتاپ هلند

شرایطی برای دریافت ویزای استارتاپ هلند وجود دارد و تنها افرادی که دارای این شرایط می‌باشند، ویزای استارتاپ هلند به آنان تعلق خواهد گرفت. برای آشنایی بیشتر، این شرایط در ادامه شرح داده شده است.

مدرک تحصیلی

برای درخواست ویزای استارتاپ هلند، متقاضیان باید با یک سری معیارها و شرایط موافقت کنند. در مورد مدرک تحصیلی، نکته اصلی این است که متقاضی باید توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق را داشته باشد. اما به طور خاص، هلند مدرک تحصیلی خاصی را به عنوان الزام برای ویزای استارتاپ معرفی نکرده است.

ارائه طرح خلاقانه و نوآور

داشتن یک طرح کسب و کار جامع و قابل اجرا، داشتن یک فکر نوآورانه، نیز یکی از پارامترهای مهم است. داشتن رویکردی خلاقانه به مسائل اجتماعی هلند و ارائه راهکارهای تازه برای مواجهه با چالش‌های موجود در این کشور، تعریف دقیقی است که  از طرح خلاقانه و نوآور انتظار می‌رود.

تمکن مالی مورد نیاز

داشتن توان مالی لازم برای پشتیبانی از استارتاپ خود از دیگر مواردی است که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین ارائه گواهی تمکن مالی که نشان دهد شما توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی خود و خانوده‌تان را دارید، یکی از شرایط مهم اخذ ویزای استارتاپ هلند است. بر این اساس بایستی نشان دهید که حداقل حدود 15 هزار یورو را برای یک سال در اختیار دارید. اگر قصد دارید با خانواده یا همسر خود به هلند سفر کنید مبلغ بیشتری را باید در نظر بگیرید.

شرایط سنی متقاضی

جهت اقدام برای ویزای استارتاپ هلند شرایط سنی خاصی وجود ندارد. اما برای اینکه درخواست شما برای این ویزا پذیرفته شود باید از نظر سنی در شرایط مناسبی باشید و ترجیحا سن شما زیر 35 سال باشد.

مدرک زبان مورد نیاز 

در مورد ارائه مدرک زبان، هیچ الزامی برای تسلط به زبان هلندی یا انگلیسی برای ویزای استارتاپ وجود ندارد. اما داشتن مهارت در زبان انگلیسی می‌تواند در فرآیند راه‌اندازی و اجرای کسب و کار در هلند مفید واقع شود و شرایط را برای‌تان راحت‌تر کند. همچنین بسیاری از ارتباطات تجاری و فرصت‌های کاری در هلند به زبان انگلیسی انجام می‌شوند و تسلط به این زبان برگ برنده شما خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره تخصصی فرم مشاوره تخصصی را پر کنید.همکاران ما کمتر از 24 ساعت پاسخگوی شما هستند.

اقامت هلند-اقامت اروپا

مراحل دریافت ویزای استارتاپ هلند

اقدام برای دریافت ویزای استارتاپ هلند در ۸ مرحله انجام می‌گیرد که به‌ صورت زیر است:

  1. بررسی الزامات مربوط به ویزای استارتاپ هلند
  2. جمع آوری اسناد و مدارک لازم
  3. درخواست برای ویزای استارتاپ هلند
  4. پرداخت هزینه درخواست ویزا
  5. دریافت تائیدیه از خدمات مهاجرت و تابعیت هلند (IND)
  6. اعلام نتیجه از طرف خدمات مهاجرت و تابعیت هلند (IND)
  7. دریافت اجازه اقامت موقت معتبر ۹۰ روزه و سفر به هلند
  8. دریافت اجازه اقامت یک‌ساله استارتاپ هلند

مدارک لازم برای دریافت ویزای استارتاپ هلند

مدارک لازم برای دریافت ویزای استارتاپ هلند به‌صورت زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس‌های استاندارد پاسپورت برای استفاده در مستندات
  • اطلاعات بیومتریک شما و تسهیلگر
  • توافق‌نامه امضا شده بین شما و تسهیلگر
  • ارائه بیزینس پلن جامع و برنامه گام‌به‌گام مربوط به استارتاپ
  • گواهی سو پیشینه و گواهی آزمایشات پزشکی
  • مدارک مالی از جمله گزارش‌های بانکی و اثبات توانایی مالی‌ مورد نیاز
  • تکمیل و ارسال فرم رسمی مربوط به درخواست ویزای استارتاپ

هزینه درخواست برای ویزای استارتاپ هلند

هزینه‌ درخواست برای ویزای استارتاپ هلند بر اساس تصمیمات دولتی معین می‌شود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. بر اساس آخرین بررسی‌ها، هزینه‌ درخواست برای این ویزا حدود 350 یورو است.

مدت زمان صدور ویزای استارتاپ هلند

مدت زمان لازم برای بررسی و صدور ویزای استارتاپ هلند ۹۰ روز است. در این مدت خدمات مهاجرت و تابعیت هلند (IND) درخواست شما را با تمام جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که  نتیجه مثبت باشد، شما یک اجازه اقامت موقت معتبر (MVV) ۹۰ روزه و یک مجوز اقامت یک‌ساله را از این سازمان دریافت خواهید کرد.

مدت زمان اعتبار ویزای استارتاپ هلند

همانطور که قبلا گفته شد مدت زمان اعتبار ویزای استارتاپ هلند ۱ سال است. پس‌از این مدت شما می‌توانید با برآورده کردن شرایط لازم، برای ویزای مختلفی مانند ویزای خود اشتغالی هلند یا ویزای کارآفرینی اقدام کنید.

اقامت تضیمنی هلند

اقامت از طریق ویزای استارتاپ هلند

پس از پایان سال اول اقامت با ویزای استارتاپ هلند، در صورتی که کسب‌و‌کار شما پیشرفت کرده و به سودآوری رسیده باشد، می‌توانید برای ویزای خود اشتغالی هلند درخواست بدهید یا با ویزای استارتاپ فعالیت خود را ادامه دهید. مزیت ویزای خود اشتغالی این است که به شما اجازه می‌دهد تا به صورت مستقل کسب‌وکار خود را در هلند ادامه دهید. پس از ۵ سال اقامت مداوم با هر کدام از این برنامه‌ها می‌توانید برای اقامت دائم هلند درخواست دهید.

به این نکته توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین شرایط برای رسیدن به اقامت دائم این کشور، تسلط به زبان هلندی است. شما باید توانایی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و درک این زبان را در سطح A2 داشته باشید. افراد تحت تکفل شما مانند همسر و فرزندان نیز می‌توانند پس از ۵ سال اقامت مداوم در هلند برای تابعیت درخواست دهند.

اگر قصد مهاجرت به هلند از طریق ویزای استارتاپ این کشور را دارید توصیه ما به شما این است که قبل از هر تصمیم یا اقدام برای مهاجرت، با سفارت یا کنسولگری هلند در کشور خود تماس بگیرید یا به وبسایت رسمی آن‌ها مراجعه کنید تا اطلاعات به روز را بدست آورید. همچنین استفاده از خدمات یک وکیل مهاجرت که با قوانین هلند آشنا است، برای شما بسیار مفید و کمک کننده است.