موسسه مهاجران

آیا ارزیابی تأثیر بازار کار(LMIA) برای انواع مهاجرت کاری کانادا الزامیست؟

اگر اصطلاح LMIA یا عباراتی مانند تأییدیه LMIA، مجوز کار LMIA و یا LMIA مثبت به گوشتان خورده‌است و دچار سردرگمی شده‌اید، ما به شما کمک می‌کنیم. در این نوشته ما قصد داریم یکی از چالش‌هایی که هر متقاضی ویزای کار کانادا به آن برمی‌خورد را برطرف کنیم. اما آیا می‌دانید LMIA چیست و چه کاربرد یا بهتر است بگوییم چه اهمیتی در مسیر مهاجرتی شما دارد؟چه مشاغلی باید تاثیر پذیری خود را برای کانادا اثبات کند؟کدام برنامه مهاجرت کاری  هستند که اثر بخشی آن ها بر کانادا باید بررسی شود؟ در ادامه به این سؤالات و هر پرسش دیگری که در این زمینه ممکن است ذهنتان را به خود مشغول کرده‌باشد، پاسخ می‌دهیم.

LMIA چیست؟

LMIA مخفف عبارت Labour Market Impact Assessment (LMIA) به معنی ارزیابی تأثیر بازار کار کانادا است. این عبارت که قبلاً با اصطلاحاتی مانند LMO نیز در میان مردم رایج بود، سندی است که کارفرمای کانادایی قبل از استخدام نیروی کار خارجی باید تهیه کند. از طرفی LMIA مثبت یا مجوز LMIA نشان می‌دهد که لازم است موقعیت شغلی مورد نظر توسط یک نیروی کار خارجی پر شود. و یا در واقع بازار کار کانادا در حوزه خاصی نیاز به جذب نیروی کار غیربومی دارد. در واقع در این شرایط هیچ شهروند کانادایی برای استخدام در این شغل در دسترس نیست.روش IMP کانادا و روش ICT کانادا نیز باید در زمینه تاثیر بازار مورد ارزیابی قرار بگیرند.

چگونه می‌توان مجوز کار LMIA را در کانادا دریافت کرد؟

برای اینکه بتوانید مجوز کاری با تأییدیه LMIA دریافت کنید لازم است چند مرحله را پشت سر بگذارید. این مرحل عبارتند از:

1.تأییدیه کارفرما: مرحله اول از این فرآیند بر عهده کارفرما است. در این مرحله کارفرما باید نسبت به دریافت LMIA مثبت برای موقعیت شغلی مورد نظر خود اقدام کند. در این مرحله تمام اطلاعات کلیدی در مورد موقعیت شغلی مورد نظر باید همراه با درخواست کارفرما ارائه شود.

به علاوه کارفرما باید تعیین کند که قصد دارد کدامیک از نیروی کار با دستمزد بالا، نیروی کار کم‌دستمزد، نیروی کار از طریق برنامه کارگری فصلی و یا نیروی کار از طریق جریان استخدامی کشاورزان را جذب کند.

2.دریافت جاب آفر: در این مرحله شما باید یک جاب آفر معتبر از کارفرمای کانادایی دریافت کنید. این جاب آفر و خود کارفرما باید شرایط خاصی را داشته باشند.

مجوز LMIA چیست

3.قرارداد: قرارداد کاری که بین شما و کارفرمای کانادایی ایجاد شده‌است در این مرحله باید فراهم شود. مسلم است که این قرارداد باید کاملاً رسمی و موردتأیید سازمان‌های نظارتی باشد.

4.کپی از سند LMIA: مجوز LMIA که کارفرما در مرحله اول فراهم کرده‌است باید در دست شما یک کپی داشته‌باشد.

5.شماره LMIA: به علاوه مدارکی که در مراحل قبل آماده کردید، برای به دست آوردن مجوز کار در کانادا لازم است که شماره LMIA را نیز ارائه بدهید.

6.دریافت مجوز کار: اگر LMIA کارفرما تأیید و مثبت اعلام شود، و مدارک نام برده را فراهم کنید، می‌توانید تقاضای دریافت مجوز کار خود را ارسال کنید.

بیشتر بخوانید:ورک پرمیت کانادا (Work Permit)

چطور بفهمیم که آیا به دریافت تأییدیه LMIA نیاز دارید یا نه؟

به عنوان یک کارفرما باید ثابت کنید که موقعیت شغلی ایجاد شده توسط شما توسط هیچ شهروند کانادایی قابل انجام نیست. به علاوه باید نشان بدهید که برای پر شدن موقعیت شغلی مورد نظر به استخدام نیروی کار خارجی نیاز دارد. البته از آنجاییکه دریافت LMIA برای همه مشاغل در دسترس بازار کار کانادا لازم نیست، باید از ضرورت دریافت این مجوز اطمینان کسب کنید. برای این کار دو روش مختلف پیش روی شما است:

  • کدهای معافیت LMIA و معافیت های مجوز کار را بررسی کنید و فرآیندهای استعلام کانادا قرار میگیرد.
  • با سازمان International Mobility Workers Unit (IMWU) تماس بگیرید. البته روش دوم فقط درصورتیکه نیروی کار خارجی مورد نظر شما در خارج از کانادا و در کشورهای معاف از ویزا هستند، قابل انجام است.

مشاغل معاف از LMIA کدامند؟

مشاغلی که در آن کارفرما برای استخدام نیروی کار خارجی نیاز به مجوز LMIA ندارد عبارتند از:

  • مشاغلی که توسط توافقنامه‌های بین‌المللی بین کانادا و دیگر کشورها معاف از LMIA هستند.
  • مشاغلی که توسط توافقنامه‌ میان دولت کانادا و دولت‌های استانی ایجاد شده‌است.
  • مشاغلی که به نوعی کارآفرینی در کانادا محسوب می‌شوند.
  • مشاغلی که به صورت انتقال درون شرکتی بین کشورهای خارجی و کانادا ایجاد شده‌است.

جهت برررسی یکی از روش های مهاجرتی کانادا که نیاز به LMIA ندارد صفر تا صد ویزای استارتاپ کانادا را مطالعه کنید.

افراد معاف از LMIA کدامند؟

متقاضیان کار در کانادا که ملزوم به دریافت مجوز LMIA برای استخدام در این کشور نیستند عبارتند از:

  • افرادی که در دانشگاه‌های کانادا مشغول به کار هستند.
  • افرادی که قصد کار در امور خیریه و مشاغل معنوی را دارند.
  • افرادی که به نحوی برای کشور کانادا منفعت فرهنگی، اقتصادی و تجاری دارند.
  • هنرمندان خلاق، ورزشکاران حرفه‌ای و افرادی که طی برنامه‌های بین‌المللی برای انجام فعالیت‌های شغلی به کانادا فرستاده می‌شوند.

مجوز LMIA چیست

دریافت مجوز کار LMIA چه شرایطی دارد؟

درخواست دریافت این مجوز برای سازمان Employment and Social Development Canada (ESDC) ارسال می‌شود. سپس این سازمان به بررسی درخواست شما پرداخته و در صورت دارا بودن شرایط زیر آن را تأیید می‌کند:

  • هیچ شهروند کانادایی در منطقه موقعیت شغلی مورد نظر وجود ندارد، که بتواند یا بخواهد در آن استخدام شود.
  • کارفرما تمام تلاش خود را برای استخدام نیروی کار کانادایی در موقعیت شغلی مورد نظر انجام داده‌است.استعلام کانادا در این زمینه انجام می‌شود.
  • استخدام نیروی کار خارجی در شغل مورد نظر باعث ایجاد شغل یا حفظ شغل در کانادا می‌شود.
  • دستمزد پیشنهادی کارفرما برای شغل مورد نظر با میانگین حقوق نیروی کار منطقه شغلی مطابقت دارد.
  • شرایط شغلی موقعیت مورد نظر با استاندارهای مشاغل در کانادا سازگار است.

پردازش و دریافت LMIA چقدر زمان می‌برد؟

این پروسه ممکن است از ده روز تا چند ماه طول بکشد. همه چیز بستگی به شرایط شغلی مورد نظر دارد.

آیا می‌توان بدون دریافت مجوز LMIA نیروی کار خارجی استخدام کرد؟

کارفرماها در صورتیکه نیاز فوری به پر شدن موقعیت‌های شغلی توسط نیروی کار خارجی دارند، می‌توانند اقدام به استخدام موقت این افراد کنند. سپس بعد از طی شدن فرآیندهای لازم و دریافت LMIA، نیروی کار می‌توانند در جهت دریافت مجوز کار درخواست خود را ارائه دهند.استعلام LMIA در این مرحله صورت می‌گیرد.

شرایط استخدام نیروی کار بدون نیاز به LMIA چگونه است؟

اگر عنوان شغلی مورد نظر معاف از مجوز کار LMIA است برنامه  International Mobility Program (IMP)  به شما اجازه می‌دهد که نیروی کار خارجی مورد نظر را استخدام کنید.در این برنامه تبدیل ویزای کار کانادا به اقامت دائم انجام می‌شود.

این کار تنها دو شرط ساده دارد:

  • پرداخت هزینه انطباق کارفرما
  • ارسال فرم پیشنهاد استخدام از طریق پورتال کارفرما

دریافت مجوز کار در کانادا و اشتغال در کانادا میتواند با توجه به شرایط شما گاها امری ساده باشد.باید شرایط توسط تیم خبره با توجه تجربه حرفه ای بررسی شود و بهترین پیشنهاد را به شما نشان داده شود.موسسه مهاجران همواره در تمامی مراحل کنار شماست.

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.