موسسه مهاجران

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟ راهنمای کامل

در چند دهه اخیر سفر به کشورهای دیگر و تحصیل در آن‌ها بسیار رواج پیدا کرده که یکی از این کشورها کانادا است، از این رو در این مقاله به میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا خواهیم ‌پرداخت. کانادا هر ساله پذیرای هزاران دانشجو از کشورهای دیگر بوده و در زمینه تحصیلی بسیار پیشرفته است.

کانادا از لحاظ سطح علمی دارای استانداردهای بالایی است و رقابت تنگاتنگی با انگلیس و آمریکا دارد، علاوه‌ بر سطح علمی این کشور بسیار مهاجرپذیر است و مردم آن پذیرای نژادهای مختلف هستند. بنابراین به ‌عنوان یک خارجی زندگی خوبی خواهید داشت و مسئله نژادپرستی کمتر دیده می‌شود.

کیفیت زندگی در کانادا بسیار بالا بوده و زبان اصلی این کشور انگلیسی و فرانسوی است که دانستن هر کدام از آن‌ها به یک اندازه اهمیت دارد. با داشتن دانش انگلیسی کافی به راحتی می‌توانید در این کشور تحصیل کنید و شاید در طول مدت تحصیل بتوانید فرانسوی هم یاد بگیرید.

تحصیل در کانادا به‌ عنوان یک خارجی مزیت‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها هزینه کم تحصیل است. با توجه به کیفیتی که این کشور در زمینه تحصیل در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، هزینه‌ای که دریافت می‌کند، نسبت به کشورهای انگلیس و آمریکا بسیار پایین‌تر بوده و همین امر باعث محبوبیت کانادا برای دانشجویان شده است.

همانطور که به آن اشاره کردیم، کانادا طرفداران زیادی دارد و بسیاری به دنبال دریافت ویزای تحصیلی هستند. یکی از مسائل مهم در دریافت ویزا تمکن مالی است که اهمیت زیادی در دریافت ویزا دارد، بنابراین خواندن این مقاله می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

 

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا چگونه است؟

 

تمکن مالی چیست؟

تقریباً همه افراد اسم تمکن مالی را شنیده‌اند و می‌دانند که یکی از اصلی‌ترین موارد برای گرفتن ویزای بعضی از کشورها تمکن مالی است. کانادا جزو کشورهایی است که به تمکن مالی نیاز دارد، اما افراد کمی به ‌طور دقیق راجع به آن اطلاع دارند و می‌دانند که تمکن مالی چیست.

به زبان ساده تمکن مالی به معنای اثبات توانایی مالی شما برای پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل خود در کشور مقصد است. این سند باید توسط بانک صادر شود و در این سند میزان دارایی حال حاضر شما ذکر می‌شود، هنگام درخواست تمکن مالی می‌توانید از بانک بخواهید که آن را به زبان انگلیسی صادر کند.

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا متناسب به شهری که انتخاب می‌کنید متفاوت است، اما برای دریافت این نامه از بانک نیاز به مدارکی دارید که به شرح زیر است:

  • کارت ملی
  • پاسپورت
  • فرم درخواست تمکن مالی

علاوه ‌بر میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا هنگام گرفتن تمکن مالی از بانک باید به یک‌سری موارد نیز دقت کنید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سربرگ بانک
  • اطلاعات بانک باید در گواهی تمکن وجود داشته باشد که سفارت بتواند با آن تماس بگیرد.
  • شماره حساب فرد باید در گواهی ذکر شده باشد.
  • حداقل 6 ماه باید از بازکردن حساب شما گذشته باشد.

 

گرفتن تمکن مالی برای کانادا به چه مدارکی نیاز دارد؟

 

اهمیت تمکن مالی در اخذ ویزای تحصیلی کانادا

داشتن گواهی تمکن مالی در اخذ ویزای کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که بدون وجود این برگه در مدارک شما، درخواست شما در سفارت بررسی نمی‌شود و بدون بررسی مدارک شما را رد یا به‌ اصطلاح ریجکت می‌کنند.

به همین دلیل بسیاری از افراد که قصد تحصیل در کانادا را دارند، به دنبال دانستن میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا هستند، چرا که باید این گواهی را تهیه کنند.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، میزان تمکن مالی با توجه به شهر، رشته و دانشگاهی که انتخاب کردید متفاوت است، اما به‌ طور کلی میزان آن بدون در نظر گرفتن شهریه دانشگاه سالیانه 10 هزار دلار کانادا است که با توجه به متغیر بودن دلار در ایران باید آن را با توجه به زمان رفتن خود محاسبه کنید.

برای محاسبه دقیق‌تر میزان تمکن مالی می‌توانید میزان شهریه سالیانه خود را با این 10 هزار دلار جمع ببندید و میزان دقیق آن را به‌ دست بیاورید. لازم به ذکر است که اگر شخصی را هم به عنوان همراه داشته باشید، هزینه آن به این مقدار اضافه می‌شود که معمولاً برای 1 همراه مبلغ 4 هزار دلار باید در نظر بگیرید.

حداقل تمکن مالی در استان کبک

میزان این تمکن مالی برای شهر کبک بدون در نظر گرفتن شهریه دانشگاه و هزینه رفت و آمد 11 هزار دلار کانادا است. به ‌طور کلی باید شهریه دانشگاه، هزینه رفت و آمد، هزینه‌های زندگی، هزینه محل اقامت یک ‌سال و بیمه درمانی را محاسبه کنید.

حداقل تمکن مالی خارج از استان کبک

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، حداقل میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا برای شهرهای خارج از استان کبک 10 هزار دلار کانادا است. دقت داشته باشید که این میزان تنها هزینه زندگی یک‌ سال است و هزینه‌های دانشگاه و رفت و آمد باید به آن اضافه شود.

 

روش‌های اثبات تمکن مالی کانادا چیست؟

برای ثابت کردن توان مالی و گرفتن گواهی تمکن مالی راه‌های زیادی وجود دارد که بعد از دانستن میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

 اسپانسر ویزای دانشجویی

اگر فردی در زندگی شما وجود دارد که می‌تواند هزینه تحصیل و زندگی شما را در کانادا تأمین کند، آن فرد می‌تواند اسپانسر ویزای دانشجویی شما شود. این فرد باید از نزدیکان شما باشد، چرا که برای سفارت دلیل اینکه فردی بخواهد هزینه‌های دیگری را پرداخت کند، مهم است.

برای اینکه فردی اسپانسر شما شود، باید مدارک تمکن مالی آن به سفارت ارائه شود، همینطور تعهدنامه‌ای که در آن فرد تعهد داده است که هزینه‌های یک سال زندگی و دانشگاه شما را پرداخت می‌کند.

 

اثبات تمکن مالی با نامه بانک با ارز رایج کشور خود

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، برای این نوع اثبات تمکن مالی نیاز به نامه بانک دارید که شامل گردش حساب 6 ماه اخیر شما باشد. این گواهی باید در سربرگ بانک بوده و تمامی اطلاعات تماس با بانک در آن درج شده باشد.

بسیاری از بانک‌ها این گواهی را به زبان انگلیسی و فارسی صادر می‌کنند، یکی از عوامل مهمی که در این گواهی باید ذکر شود، میزان دقیق سرمایه شما در حساب بانکی خود است.

 

روش‌های اثبات تمکن مالی چیست؟

 

اثبات تمکن مالی با نامه بانک با ارز دلاری

بسیاری از افراد پول خود را تبدیل به دلار کرده و حساب ارزی برای خود باز می‌کنند. در این حالت اثبات تمکن مالی مثل ارز کشور خود بوده و تمامی مدارک یکی است.

فقط هنگام ارائه مدارک به سفارت باید توضیح کوتاهی راجع به دلیل باز کردن حساب ارزی خود بدهید و مدارک حساب قبلی خود را ارائه دهید. دلیل این ‌کار این است که آفیسر حساب اصلی را ببیند و بداند که این پول از کجا آمده است.

اثبات تمکن مالی با داشتن حساب بانکی در کانادا

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا و پروسه اثبات آن مثل داشتن حساب در ایران است، پس اگر حساب بانکی با نام خود در کانادا دارید، می‌توانید مبلغ موردنظر را در آن بریزید و نامه گردش حساب و تمکن مالی را از آن بانک بگیرید و به سفارت ارائه دهید.

اثبات تمکن مالی با ارائه اسناد و دارایی‌ها

در بعضی مواقع ممکن است دارایی شما به‌ صورت نقدی و در حساب شما نباشد. در این حالت ممکن است دارایی شما به ‌صورت زمین، مغازه، خانه یا هر ملکی باشد که می‌توانید با ارائه سند آن‌ها یا اجاره‌نامه خود تمکن مالی خود را اثبات کنید.

تمامی سندهایی که به سفارت ارائه می‌کنید، باید ترجمه رسمی بوده و دارای مهر رسمی ترجمه باشند. به این نکته دقت کنید که زمان ترجمه باید به زمانی که آن‌ها را به سفارت ارائه خواهید کرد، نزدیک باشد و زمان زیادی از ترجمه آن‌ها نگذشته باشد.

 

میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا

اثبات تمکن مالی با بورسیه دانشگاه

اگر شما بورسیه تحصیلی از دانشگاهی در کانادا دریافت کردید، می‌توانید این مدارک را به‌ عنوان تمکن مالی به سفارت یا آفیسر ارائه دهید. دقت داشته باشید که اگر بورسیه شما پارشال باشد و فقط بخشی از هزینه‌های شما را تحت پوشش قرار دهد، برای نیمی دیگر از هزینه‌ها باید تمکن مالی را از راه‌هایی که گفته شد، اثبات کنید.

اثبات تمکن مالی با ارائه رسید پرداخت شهریه دانشگاه

اگر هزینه‌ای بابت شهریه دانشگاه پرداخت کردید، حتماً رسید آن را همراه مدارک خود تحویل دهید.

اثبات تمکن مالی از طریق لایکو LICO

لایکو LICO که مخفف کلمات Low-income cut-off است، به کمترین میزان درآمد گفته می‌شود. لایکو مقیاسی برای سنجیدن خط فقر در کانادا است که با ارائه مدارکی می‌توانید ثابت کنید که زیر خط فقر هستید.

در این صورت مأموران سفارت از جدول لایکو برای تخمین میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا شما استفاده می‌کنند.

ارائه‌نامه شغلی و درآمد

ارائه نامه شغلی نیز می‌تواند به‌ عنوان تمکن مالی قابل قبول باشد، فقط باید میزان درآمد، زمان اشتغال، مشخصات کارفرما، اطلاعات بیمه، فیش حقوقی و حکم کاری در پرونده شما موجود باشد.

 

بررسی دلایل ریجکتی ویزای کانادا مربوط به تمکن مالی

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که فرد تمامی شرایط موجود را رعایت کرده است، اما همچنان ویزای آن به ‌دلیل تمکن مالی رد می‌شود که دلایل آن می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • مشخص نبودن منبع پولی که به ‌عنوان تمکن مالی ارائه کردید.
  • شرایط مالی فرد متناسب با زندگی در کانادا نبوده است.
  • پایدار نبودن شرایط اقتصادی فرد در کشور خود

استعلام تمکن مالی توسط سفارت کانادا

وقتی گواهی تمکن مالی را به سفارت ارائه می‌دهید، مأموران سفارت به خوبی آن را تحت نظر قرار می‌دهند و گردش 6 ماهه اخیر حساب شما را بررسی می‌کنند. در این مواقع برداشت یا واریز مبالغ زیاد به‌ طور ناگهانی می‌تواند باعث مشکل در مراحل اخذ ویزای شما شود.

یکی از کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای خودتان بکنید، این است که پول را به ‌صورت یکجا به حساب خود انتقال ندهید.

 

کلام آخر

در دنیای امروزه آرزوی بسیار از جوانان تحصیل در کانادا است، چرا که علاوه ‌بر سطح آموزشی بالا کیفیت زندگی نیز در این کشور بسیار بالا است. کانادا نیز هر ساله پذیرای بسیاری از دانشجویان خارجی است، اما برای اخذ ویزا باید واجد یکسری از شرایط باشد.

یکی از این شرایط تمکن مالی است که دانستن میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا می‌تواند کمک زیادی در مراحل ارائه مدرک به سفارت بکند. با اینکه میزان تمکن مالی با توجه به شهر و رشته‌ای که قبول شده‌اید، متفاوت است. ولی تا حدودی میزان تقریبی آن را در اینجا بررسی کردیم.

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.