موسسه مهاجران

نکات مهمی که در معاینات پزشکی ویزای کانادا باید به آن توجه کرد

معاینات پزشکی ویزای کانادا

آیا همه متقاضیان ویزای کانادا ملزم به انجام معاینات پزشکی هستند؟ این معاینات پزشکی در کجا انجام می‌شود؟ چه جنبه‌ای از سلامت جسمی در معاینات پزشکی مورد نیاز برای ویزای کانادا بررسی می‌شود؟

شکی نیست که سؤالات زیادی در مورد معاینات پزشکی برای ویزای کانادا ذهن شما را مشغول کرده است. حتی اگر نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید و سردرگم شده‌اید، اصلاً نگران نباشید. خوشبختانه ما تمام سؤالات پرتکرار در مورد معاینات پزشکی لازم برای ویزای کانادا را در این مقاله پاسخ خواهید داد.

 

معاینات پزشکی ویزای کانادا

 

آیا همه متقاضیان ویزای کانادا باید معاینات پزشکی انجام بدهند؟

پاسخ این سؤال منفی است. قانون انجام معاینات پزشکی برای دریافت ویزای کانادا خود دارای بندهای مجزایی می‌باشد. به این ترتیب دو روند کلی برای این فرآیند وجود دارد.

1. اگر قرار است کمتر از ۶ ماه در کانادا اقامت کنید.

در واقع اگر شما قرار است کمتر از ۶ ماه در کانادا اقامت داشته باشید، نیازی به انجام معاینات پزشکی نخواهید داشت. البته یک استثناء وجود دارد. چنانچه قرار است در شغل و منصب خاصی در مدت اقامتتان در کانادا فعالیت کنید، ممکن است ملزم به انجام این معاینات شوید. اما آیا می‌دانید چه مشاغلی شامل این قانون می‌شوند؟

بیشتر بخوانید:مراحل دریافت پذیرش تحصیلی کانادا

فعالیت در چه مشاغلی در کانادا حتی با وجود قصد اقامت کمتر از ۶ ماه، نیاز به انجام معاینات پزشکی دارد؟

نوع شغلی که قرار است در کانادا به عهده بگیرید، مشخص می‌کند که انجام معاینات پزشکی برای شما لازم است یا نه؟ در ادامه به شناخته‌شده‌ترین این مشاغل اشاره می‌شود:

مشاغلی که شما را در تماس نزدیک با افراد جامعه قرار می‌دهد مانند:

  • نیروی کار فعال در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی
  • کارکنان آزمایشگاه‌های بالینی
  • پرستاران افرادی که در خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها هستند
  • دانشجویان پزشکی که برای تحصیل در دانشگاه کانادا پذیرفته شده‌اند
  • نیروی کار در محیط‌هایی مانند مهد کودک، دبستان و دبیرستان
  • نیروی کاری که از کودکان، افراد مسن و معلولان در خانه مراقبت می‌کنند
  • نیروی کار کشاورزی که طی یک سال گذشته بیش از 6 ماه به یکی از کشورهای افغانستان، الجزایر، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، بوتسوانا، بنین، بوتان، کامبوج، برزیل، بولیوی و … سفر کرده‌اند. (لیست کامل این کشورها را می‌توانید در صفحه اینترنتی که در پایان مقاله عنوان شده است، مشاهده کنید).
  • مشاغل مشابه دیگر

با روش های آسان جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا بیشتر آشنا شوید.

2. اگر قرار است بیشتر از ۶ ماه در کانادا اقامت کنید.

اگر قصد دارید بیش از 6 ماه در کانادا بمانید، چنانچه حداقل یکی از این شرایط در مورد شما صدق کند، نیاز به معاینه پزشکی خواهید داشت:

  • به یک یا چند مورد از کشورهای نام برده در بالا به مدت حداقل 6 ماه سفر کرده‌اید.
  • قصد دارید در شغلی کار کنید که با بهداشت عمومی سر و کار دارد.
  • برای دریافت ویزای والدین و پدربزرگ و مادربزرگ درخواست داده‌اید.

 

زمان انجام معاینات پزشکی کانادا

با دریافت اقامت از طریق برنامه استارت آپ کانادا بیشتر آشنا شوید

زمان انجام معاینات پزشکی برای ویزای کانادا 

شما می‌توانید این کار را قبل یا بعد از اپلای انجام بدهید. هر کدام از این گزینه‌ها قوانین خاص خود را دارد:

1. انجام معاینات پزشکی برای ویزای کانادا قبل از اپلای

شما می توانید قبل از ارسال درخواست ویزای کانادا، معاینات پزشکی خود را انجام دهید. به این روش معاینه پزشکی اولیه می‌گویند. برای دریافت معاینه پزشکی اولیه، مستقیماً با پزشک متخصص تماس بگیرید. در ضمن شما می‌توانید با استفاده از این معاینات در جهت دریافت ویزای والدین و پدربزرگ و مادربزرگ، ویزای کار و ویزای تحصیل اقدام کنید.

2. انجام معاینات پزشکی برای ویزای کانادا بعد از اپلای

خوشبختانه امکان انجام این معاینات بعد از ارائه درخواست ویزای کانادا نیز برای شما وجود دارد. در این روش پس از ارسال درخواست ، سازمان مهاجرت کانادا دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه انجام معاینات پزشکی به شما ابلاغ می‌کند. پس از آن شما باید ظرف 30 روز بعد از دریافت این دستورالعمل‌ها برای انجام معاینات پزشکی خود اقدام کنید. در ضمن اگر از این دستورالعمل‌ها پیروی نکنید، ممکن است درخواست شما رد شود.

برای انجام معاینات پزشکی ویزای کانادا، به کدام پزشکان می‌توان مراجعه کرد؟

سازمان مهاجرت و پناهجویی کانادا در هر کشور چند پزشک معتبر را برای انجام معاینات پزشکی متقاضیان در نظر گرفته است. البته این پزشکان، فقط و فقط معاینات را بر روی شما انجام می‌دهند. در نهایت نظر نهایی و تصمیم‌گیری در مورد تأیید معاینات پزشکی شما به عهده پزشکان و کارشناسان سازمان مهاجرت کانادا می‌باشد.

برای اینکه لیست پزشکان معتبر در این زمینه را به دست آورید، می‌توانید با یک وکیل مهاجرت کانادا تماس گرفته و یا به سایت https://secure.cic.gc.ca/pp-md/pp-list.aspx مراجعه کنید.

مستندات و مدارک مورد نیاز در مراجعه به پزشک برای معاینات پزشکی ویزای کانادا کدام‌اند؟

در جلسه‌ای که قرار است معاینات پزشکی شما توسط پزشک مورد تأیید سازمان مهاجرت کانادا انجام شود، مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • حداقل یک مدرک شناسایی رسمی و دولتی با عکس و امضای شما. شناسنامه، کارت ملی و یا گذرنامه در این دسته مدارک جای می‌گیرد.
  • عینک یا لنز طبی در صورت استفاده
  • هرگونه گزارش پزشکی یا نتایج آزمایش که برای هرگونه بیماری پزشکی قبلی دارید.
  • فهرستی از داروهای مورد استفاده شما
  • فرم IMM 1017E که توسط سازمان مهاجرت کانادا و در صورتیکه از قبل سابقه انجام معاینات پزشکی نداشته‌اید، برای شما فرستاده می‌شود.
  • ۴ عکس از خودتان در صورتیکه پزشک مورد نظر به معاینات پزشکی الکترونیک یا eMedical مجهز نیست. (بهتر است قبل از مراجعه به پزشک، از طریق تماس تلفنی از این موضوع مطمئن شوید).
  • برای انجام این معاینات در خود کانادا می‌توانید از گواهینامه رانندگی کانادایی استفاده کنید.
  • کارت واکسیناسیون قبلی برای COVID 19. این مدرک اجباری نیست و خود پزشک می‌تواند در این باره نظر بدهد.

بیشتر بخوانید:صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به کانادا

در جلسه معاینه پزشکی برای ویزای کانادا چه می‌گذرد؟

این معاینات پس از حضور شما در مطب پزشک در چند مرحله زیر انجام می‌گیرد:

1. اثبات هویت: در اولین مرحله از این کار مدارک شناسایی شما درخواست می‌شود. به علاوه اگر لازم باشد به مرکز تشخیص طبی دیگری مراجعه کنید، باید مدارک شناساییتان را دوباره ارائه بدهید.

2. پاسخ دادن به سؤالات پزشک: سپس پزشک مورد تأیید سازمان مهاجرت کانادا از شما سؤالاتی در مورد سابقه بیماری و وضعیت سلامتیتان می‌پرسد. همچنین در این زمان لازم است در مورد داروهای احتمالی یا فرآیندهای درمانی که دریافت می‌کنید، توضیحات کاملی به پزشک بدهید. اگر در مورد سابقه بیماری و یا وضعیت سلامتتان پاسخ‌های دقیق به پزشک ارائه ندهید، این پروسه بیشتر از آنچه که انتظارش را دارید طول خواهید کشید.

3. انجام معاینات فیزیکی: همین ابتدای کار خیالتان را راحت کنیم که انجام معاینات پزشکی ممکن است شامل معاینه سینه باشد، اما هیچگونه بررسی ناحیه تناسلی در این معاینات انجام نمی‌گیرد. در این مرحله پزشکان و متخصصان کلینیک پزشکی مورد نظر، مجموعه‌ای از معاینات فیزیکی زیر را بر روی شما انجام می‌دهند:

  • اندازه‌گیری وزن
  • اندازه‌گیری قد
  • تست شنوایی و بینایی
  • اندازه‌گیری فشار خون
  • بررسی نبض
  • بررسی ضربان قلب
  • بررسی وضعت ریه‌ها
  • بررسی شکم
  • بررسی پوست
  • بررسی حرکات اعضای بدن

4. انجام معاینات تخصصی‌تر: ممکن است بسته به سن شما و یا وضعیت سلامتتان، پزشک نیاز به بررسی پرتوپزشکی، غربالگری و آزمایشگاهی و یا حتی مراجعه به متخصص را برای شما تشخیص بدهد. در اینصورت بهتر است موارد مورد نظر را هر چه زودتر انجام داده تا پروسه درخواست ویزای شما به تأخیر نیفتد.

 

معاینات پزشکی ویزای کانادا

هزینه های معاینات پزشکی برای ویزای کانادا 

پرداخت همه هزینه‌های لازم برای ویزیت پزشک و کلیه فرآیندهایی که در دنباله آن انجام می‌شود به عهده شما است. این هزینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • هزینه ویزیت پزشک یا رادیولوژیست
  • هزینه هرگونه آزمایش، تست، غربالگری و یا درمان خاص مورد نیاز
  • هزینه ویزیت هر متخصصی که باید به آن مراجعه کنید

لازم است بدانید که اگر درخواست ویزای شما پس از انجام معاینه پزشکی رد شود، هیچکدام از این هزینه‌ها به شما پس داده نخواهد شد. در ضمن پناهجویان و متقاضیان پناهندگی از پرداخت اینگونه هزینه‌ها معاف هستند.

بعد از انجام معاینه پزشکی برای ویزای کانادا، چه باید کرد؟

پس از اتمام معاینات، پزشک نتایج را برای سازمان مهاجرت کانادا ارسال خواهد کرد. این پزشک همچنین مدرکی را در اختیار شما قرار داده که تأیید می‌کند معاینات پزشکی خود را انجام داده‌اید. دقت کنید که باید یک نسخه چاپی از این مدرک را به عنوان مدرک معاینات پزشکی مهاجرت خود نگه دارید.

اعتبار معاینات پزشکی ویزای کانادا

این مدرک تنها ۱۲ ماه اعتبار دارد. بنابراین اگر در این مدت به کانادا سفر نکنید، لازم است بعد از ۱۲ ماه معاینات پزشکی را تکرار کنید.

  • فهرست تمام کشورهایی که سفر به آنها شما را ملزم به انجام معاینات پزشکی برای ویزای کانادا می‌کند، در آدرس اینترنتی canada.ca قابل مشاهده است.
لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.