موسسه مهاجران

مقایسه مهاجرت به کانادا و آمریکا

هر دو کشور کانادا و آمریکا دارای شباهت های فراوان و تفاوت های بسیار مهم هستند و از نظر سیستم اقتصادی، آموزشی، علمی و صنعتی جزو کشورهای قدرتمند دنیا محسوب می شونددر این مقاله قصد داریم تا معیارها و شاخص هایی مانند سیستم مهاجر پذیری، اقتصاد، آموزش و تحصیل، شرایط آب و هوایی، سیستم درمانی و خدمات اجتماعی هر دو کشور را بررسی کنیم تا با شرایط کلی این دو کشوربیشتر آشنا شوید.امیدواریم پس از خواندن این مقاله راحت تر بتوانید مقایسه کانادا و آمریکا را انجام دهید.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر جغرافیا و آب و هوا

هر دو کشور از نظر مساحت تقریبا با هم برابرند اما از نظر جمعیت بسیار با هم متفاوت هستند. کانادا در حدود 36 میلیون نفر جمعیت دارد در حالی که آمریکا جمعیتی 330 میلیون نفری دارد. از نظر آب و هوا همگی می دانیم که کانادا هوایی سرد وخشک دارد که ممکن است برای بسیاری از علاقه مندان به مهاجرت به این کشور، تصمیم گیری را کمی سخت کند. اما آمریکا آب و هوایی چهار فصل و متنوع دارد که یک مزیت برای این کشور به حساب می آید.  

مقایسته مهاجرت به کانادا و آمریکا

مقایسه سیستم مهاجر پذیری کانادا و آمریکا 

در مقاله اقامت دایمکانادا به بکشوری مهاجر پذیرتر است. این کشور به دلیل جمعیت کمتری که دارد بیشتر اقدام به جذب مهاجر می کند تا ازین طریق بتواند کمبود نیروی کار را جبران کند و اقتصاد خود را گسترش دهد، که بسیار در این راه موفق عمل کرده است. کانادا سیستم مهاجر پذیری آسان تری را از طریق راه اندازی سیستم اکسپرس انتری در سال 2015 دارد. با ثبت نام در این سیستم طبق معیارهایی مثل سن، تحصیلات، تجربه ی کاری، زبان و پیشنهاد شغلی امتیاز کسب میکنید و پس از قرعه کشی در صورت پذیرش می توانید در مدت نسبتا کوتاهی برای اخذ ویزا و اقامت کانادا اقدام کنید. اما سیستم مهاجر پذیری آمریکا روند پیچیده تر و سخت تری را برای پذیرش مهاجران در سال های اخیر در نظر گرفته است و این موضوع می تواند به دلیل جمعیت زیاد کشور آمریکا باشدیک دلیل دیگر که می توان برای این سخت گیری ها در نظر گرفت، مسئله ی نژاد پرستی است که در کشور آمریکا در چند سال اخیر پررنگ بوده است. در کل مردم آمریکا در بعضی از مناطق و ایالت ها رفتارهای نژاد پرستانه دارند که این قضیه در کانادا کاملا برعکس می باشد. کشور کانادا کشوری با فرهنگ های گوناگون و متنوع است و مردمی خونگرم و صمیمی دارد که میتوان این را یک مزیت برای کشور کانادا در مقایسه با آمریکا در نظر گرفت.  

مقایسه کانادا و آمریکا از منظر تحصیلات

آمارها در سال گذشته نشان می دهد که درخواست دانش آموزان بین المللی به کالج ها و دانشگاه های آمریکایی 39 درصد کاهش داشته است. اما کانادا شاهد افزایش درخواست دانشجویان بین المللی بوده است و در بعضی دانشگاه ها افزایش 20 تا 30 درصدی مشاهده شده است. برای مدت های طولانی آمریکا مقصد بسیار محبوب تری برای دانشجویان بود اما چرا در حال حاضر این اوضاع تغییر کرده و دانشجویان بیشتر به دنبال تحصیل در کانادا هستند؟ مهم ترین دلیل هزینه های پایین تر تحصیل در کانادا است. آمریکا در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که گران ترین هزینه دانشگاه را دارد و کانادا رتبه ی چهارم را دارد. هزینه متوسط سالانه در یک کالج دولتی در آمریکا 9.687 دلار برآورد شده است اما در کانادا 6580 دلار می باشد. به جز هزینه های پایین تر دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث این تغییرات شده است. همان طور در پاراگراف بالا اشاره کردیم، روند پیچیده و سخت دریافت ویزا ی آمریکا، جمعیت بیشتر این کشور در مقایسه با کانادا و مسائل مربوط به نژاد پرستی از دیگر مواردی هستند که بسیار تاثیر گذار بوده اند 

مقایسه اقتصاد کانادا و آمریکا 

تولید ناخالص داخلی در کانادا 1.73 تریلیون دلار است و تولید ناخالص داخلی آمریکا 21.4 تریلیون دلار تخمین زده شده است . در حالی که آمریکا از نظر تولید داخلی بسیار قوی ترازهمسایه شمالی خود بوده است، اما درآمد متوسط سالیانه هر دو کشور شبیه هم است. بر طبق آمار اداره ی سرشماری آمریکا درآمد متوسط سالیانه در این کشور 68.703 دلار است و درآمد متوسط سالیانه کانادا در سال 2019، 62.900 دلار تخمین زده شده است.  

شاخص مالیات در کانادا و آمریکا

شاخص مالیات نیز یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین این دو کشور محسوب می شود. در حالی که محدوده ی مالیات بر درآمد در آمریکا 10 تا 37 درصد است اما نرخ مالیات در کانادا بین 15 تا 33 درصد است. این نرخ برای مجردها در آمریکا با درآمد سالیانه 40,526، 22 درصد است و در کانادا نرخ مالیات برای مجردها با درآمد سالیانه کمتر از 49.020، 15 در صد است.  بنابر گزارشات و آمارهای معتبر هزینه زندگی برای آمریکایی ها بیشتر از کانادایی ها است. به طور مثال آمارها نشان می دهد که شاخص هزینه های زندگی در تورنتو 24 درصد کمتر از شهر نیویورک است و قیمت اجاره ها در تورنتو تقریبا نصف اجاره یک آپارتمان در نیویورک است.   

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر فرصت ها و شرایط شغلی 

آمریکا موقعیت های شغلی بیشتری به دلیل جمعیت بالاتر خود دارد و نرخ بیکاری در این کشور نیز پایین تر است اما سیستم مهاجر پذیری سخت تری نسبت به کانادا دارد. اما در کانادا شرایط کاری متعادل تر و منعطف تری نسبت به آمریکا وجود دارد . ساعات کاری در کانادا به طور متوسط 40 ساعت کار در هفته است در حالی که در آمریکا 47 ساعت کاری به طور متوسط در نظر گرفته شده است. یک مزیت دیگر تعطیلات رسمی در کانادا است که حقوق نیروی کار در روزهای تعطیل رسمی پرداخت می شود اما در آمریکا کارفرمایان ملزم به پرداخت حقوق در روزهای تعطیل نیستند.  

 در رابطه با فرصت های شغلی بعد از تحصیل می توان گفت کانادا شرایط کار را برای دانشجویان فراهم کرده اما آمریکا به این صورت عمل نمی کند. به گفته اداره آموزش بین المللی کانادا بیش از نیمی از جمعیت دانشجویی بین المللی در کانادا به دنبال اخذ اقامت دائم کانادا هستند. دانشجویان بین المللی می توانند با دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی حداکثر تا 3 سال در کانادا کار کنند که این روند راه را برای دریافت اقامت دائم کانادا و در نهایت شهروندی این کشور را فراهم میکند. اما این شرایط در آمریکا کاملا به این صورت اتفاق نمی افتد و اینکه شما نمیتوانید پس از تحصیل در آمریکا مشغول به کار شوید مگر اینکه از جایی مورد حمایت واقع شوید. 

آمریکا یا کانادا 

مقایسه کانادا و آمریکا  از نظر بیمه و خدمات درمانی

وقتی به بزرگترین تفاوت های بین کانادا و آمریکا فکر میکنید ممکن است خدمات درمانی کانادا جزو اولین چیزهایی باشد که به ذهن شما می رسد. کانادا در ارائه خدمات بیمه و درمان از آمریکا بسیار قوی تر است. آمریکا بالاترین هزینه ها ی درمانی را در جهان دارد. مبلغ سرانه بیمه در آمریکا می تواند تا 11.172 دلار باشد در حالی که در کانادا سرانه ی بیمه 7.164 دلارمی باشد. شرایط مطلوب خدمات پزشکی و درمانی یکی از مزایای مهاجرت به کانادا در نظر گرفته می شود و ساکنین این کشور از شرایط درمانی بهتری نسبت به مهاجرین در آمریکا برخوردار هستند. اما  پوشش خدمات درمانی در استان های مختلف کانادا کمی با هم متفاوت هستند و در بعضی از استان های کانادا افرادی که اقامت موقت دارند بیمه رایگان به آن ها تعلق نمیگیرد.  

مزایای خانواده در کانادا و آمریکا  

ارزش های خانوادگی در هر دو کشور دارای اهمیت فراوانی است.  اما اگر به طور مثال شرایط و مزایای تولد فرزند و مرخصی زایمان را بخواهیم در هر دو کشور مقایسه کنیم  کانادا از ساختار قوی تری برخوردار است. در کانادا با توجه به سوابق و ساعات کاری، والدین می توانند 35 تا 61 هفته مرخصی داشته باشند و هم چنین می توانند از طریق بیمه ی اشتغال کانادا مبلغی را دریافت کنند. اما در آمریکا والدین تنها 12 هفته مرخصی بدون حقوق برایشان فراهم شده است 

 امنیت در کانادا و آمریکا  

به طور کلی کانادا در مقایسه با آمریکا کشوری آرام تر و از امنیت بیشتری برخوردار است و این یکی دیگر از مزایای مهاجرت به این کشور می باشد. آمریکا به دلیل جمعیت بیشتر، حمل مجاز اسلحه و همچنین آمار جرم و جنایت بیشتر و مسائل نژاد پرستانه از لحاظ امنیت جایگاه پایین تری نسبت به کانادا دارد.  

کلام آخر

اگربخواهیم به طور کلی به قضیه مهاجرت به این دو کشور نگاه کنیم، هر دو کشور، کشورهای قدرتمندی به حساب می آیند و برای مهاجرت مقاصدی عالی هستند. کشور آمریکا دارای اقتصادی قوی تر و آب و هوایی بهتر است اما کانادا از نظر شرایط تحصیلی برای دانشجویان بین المللی مقصدی بهتر است و سیستم خدمات درمانی و اجتماعی قوی تری نسبت به آمریکا داردمهاجرت به هر دو کشور نسبت به شرایط هر شخص متفاوت است و افراد بایستی با توجه به خواسته ها و اولویت های خود مقصدشان را انتخاب کنند. اگر به تنهایی قادر به تصمیم گیری نیستید از مشاورین متخصص در امور مهاجرتی کمک بگیرید.  

پیشنهاد ما به شما تماس با مشاورین متخصص ماست. موسسه مهاجران با بیش از 23 سال سابقه درخشان آماده ارائه ی خدمات خود به شما عزیزان در تمام زمینه های امور مهاجرتی است. همین حالا تماس بگیرید و از مشاوره رایگان مهاجران استفاده کنید. همچنین شما می توانید با پر کردن فرم ارزیابی رایگان مهاجران شرایط خود جهت 50 برنامه مهاجرتی کانادا ارزیابی کنید.

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.