موسسه مهاجران

چک لیست مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا مسیر چالش‌برانگیزی دارد. اما پس از دریافت پذیرش تقریباً قسمت سخت کار پشت سر گذاشته شده‌است. پس از آن فقط لازم است که برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید. حالا که تا اینجای کار را با موفقیت گذارنده‌اید، بهتر است در مورد ادامه مسیر نیز اطلاعات کافی داشته‌باشید. به این ترتیب روند پردازش درخواست شما و دریافت ویزای تحصیلیتان بدون دردسر پیش خواهد ‌رفت.

ویزای تحصیلی کانادا

هر سال بیش از ۱۳۰ هزار دانشجوی بین‌المللی تصمیم می‌گیرند که تحصیلاتشان را در کانادا ادامه بدهند. دلیل این استقبال کیفیت بالای آموزش، فرهنگ پویا و تسهیلات آموزشی منحصر به فرد کانادا است. به طور کلی سیستم آموزشی کانادا براساس تحقیقات، به اشتراک‌گذاری بین‌المللی و توسعه علمی پیش می‌رود. این رویکرد باعث شده‌است که دانشجویان بین‌المللی در کشور کانادا وضعیت رضایت‌بخشی داشته‌باشند. به علاوه روند پذیرش و صدور ویزای تحصیلی برای این دسته از متقاضیان نیز روز به روز آسان‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید : انواع بورسیه تحصیلی در کانادا ۲۰۲۲

واجدین شرایط درخواست ویزای تحصیلی

قبل از اینکه برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید، لازم است که نامه پذیرش از یک مؤسسه آموزشی مورد تأیید دولت کانادا را دریافت کرده‌باشید. یعنی شما تنها با در دست داشتن این نامه می‌توانید برای ویزای تحصیلی کانادا درخواست بدهید. برای دریافت پذیرش باید به وبسایت رسمی دانشگاه موردنظرتان رفته و شرایط پذیرفته شدن در رشته و مقطع تحصیلیتان را فراهم کنید. بعد از اینکه درخواست شما پردازش شد، در صورت پذیرفته شدن یک نامه تأییدیه از دانشگاه برای شما ارسال می‌شود. حالا باید برای دریافت ویزای تحصیلی درخواست بدهید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا بعد از پذیرش- هلدینگ مهاجرتی ویستانحوه دریافت ویزای تحصیلی

به محض اینکه نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج موردنظر را دریافت کردید، لازم است که برای مرحله بعد یعنی درخواست ویزای تحصیلی اقدام کنید. ویزای تحصیلی همان مجوز تحصیل کانادا است. دریافت این مجوز چند مرحله دارد که در ادامه آن را شرح می‌دهیم:

  • مراجعه به وبسایت CIC: مرحله اول درخواست آنلاین از طریق مراجعه به وبسایت رسمی سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا Citizenship and Immigration Canada (CIC) است. همچنین این کار را می‌توانید از طریق تماس با این سازمان و یا مراجعه به سفارت کانادا در کشور خود انجام دهید.
  • پاسخ به سؤالات: در این مرحله چندین سؤال به صورت آنلاین از شما پرسیده می‌شود تا بتوانید پکیج درخواست ویزای تحصیلی را دریافت کنید. در واقع واجد شرایط بودن شما از طریق پاسخ به این سؤالات ارزیابی می‌شود.
  • دریافت کد چک لیست شخصی: اگر واجد شرایط شناخته شوید، یک کد چک لیست شخصی با اعتبار 60 روز دریافت خواهید کرد که برای ارسال درخواست خود به صورت آنلاین به آن نیاز دارید. مطمئن شوید که صفحه حاوی کد خود را برای مراجعات بعدی پرینت بگیرید. این صفحه همچنین شامل راهنمای درخواست، مبلغ هزینه تخمینی، لیستی از مدارکی که باید همراه با درخواست خود ارسال کنید، و دستورالعمل‌هایی برای انجام مراحل بعد می‌باشد.
  • ایجاد حساب کاربری در وبسایت رسمی CIC: در این مرحله که آماده ارائه درخواست خود هستید، باید یک حساب کاربری MyCIC در وبسیات رسمی سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا ایجاد کنید. در این حساب کد چک لیست شخصی خود را وارد می‌کنید. سپس چک لیست مدارک شخصی خود را دریافت خواهید کرد که به شما امکان می دهد اسناد خود را در CIC آپلود و ارسال کنید. برای انجام این کار باید مدارک خود را اسکن کنید.
  • انجام انگشت‌نگاری: برای متقاضیان ایرانی انجام انگشت‌نگاری یا بیومتریک برای درخواست ویزای تحصیلی الزامی است. مدارک انگشت‌نگاری را نیز باید همراه با دیگر اسناد ارسال کنید.
  • پرداخت هزینه‌های پردازش: حالا باید هزینه‌های پردازش درخواست خود را از طریق دبیت کارت اعتباری پرداخت کنید.
  • ارسال درخواست: هنگامی که مدارک و فرم درخواست خود را آماده کردید و هزینه‌های پردازش را نیز پرداخت کردید، می توانید درخواست تکمیل‌شده خود را به صورت آنلاین یا از طریق پست به CIC ارسال کنید.

بیشتر بخوانید : مراحل دریافت پذیرش تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا

مدارکی که لازم است در این مرحله به صورت آنلاین و یا از طریق پست به آدرس سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا ارسال کنید عبارتند از:

  • اصل نامه پذیرش از یک مؤسسه آموزشی در کانادا (این مؤسسه آموزشی باید توسط دولت کانادا به رسمیت شناخته شده‌ و مورد تأیید باشد).
  • پاسپورت یا مدارک معتبر سفر که به شما امکان بازگشت به کشور خود را نیز می دهد.
  • دو قطعه عکس جدید در اندازه پاسپورت با درج مشخصات نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد در پشت آن
  • مدارکی که نشان می‌دهد شما توان مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی و زندگی در کانادا را برای تمام طول دوره تحصیلی دارید. حداقل سرمایه لازم برای اثبات تمکن مالی ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار کانادا است.
  • مدارکی که نشان می‌دهد شما هیچگونه سابقه جرم و جنایت کیفری ندارید یا همان گواهی عدم سوء‌سابقه
  • سوابق پزشکی که نشان می‌دهد شما در سلامت کامل هستید (برای تهیه این مدرک نیاز به انجام معاینات پزشکی دقیق توسط پزشکان موردتأیید سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا دارید)
  • مدارک مربوط به انگشت‌نگاری یا همان بیومتریک
  • انگیزه‌نامه

در ضمن اگر قصد تحصیل در یکی از مؤسسات آموزشی کبک را دارید، به مدارک دیگری نیز نیاز دارید. لیست این مدارک عبارتند از:

  • نامه پذیرش از دولت استانی کبک
  • ترجمه انگلیسی و فرانسوی مدارک خود
  • تأییدیه مترجم
  • کپی تأیید‌شده از مدارک اصلی
  • مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه درخواست ویزای تحصیلی

روند و مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا- هلدینگ مهاجرتی ویستامدت زمان پردازش درخواست ویزای تحصیلی

به طور معمول پردازش درخواست ویزای تحصیلی ۹۰ روز طول می‌کشد. البته در بیشتر مواقع این فرآیند خیلی سریع‌ترتر انجام می‌گیرد. درواقع مدت زمان پردازش درخواست ویزای تحصیلی کانادا، به قوانین و شرایط محل اقامت کنونی شما بستگی دارد. در ضمن اگر یکی از اعضای خانواده شما دارای اجازه کار کانادا بوده و یا برای آن درخواست داده باشد، درخواست ویزای تحصیلی شما در دو هفته پردازش می‌شود.

پاسخ به هر سؤالی که در زمینه درخواست ویزای تحصیلی کانادا ذهنتان را مشغول کرده‌است:

پرتکرارترین سؤالات درباره ویزای تحصیلی عبارتند از:

  • چه افرادی برای حضور در دوره تحصیلی که در آن پذیرفته شده‌اند، نیاز به ویزای تحصیلی ندارند؟

شرایط خاصی وجود دارد که در آن شما برای حضور در کلاس‌های درستان در کانادا نیازی به ویزای تحصیلی ندارید. البته توجه داشته‌باشید که مجوز تحصیل یا همان ویزای تحصیلی به عنوان یک ویزای معمولی عمل نمی‌کند که به شما اجازه ورود یا سفر به کانادا را بدهد. برای آن، به ویزای سفر یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA) نیاز دارید. در هر صورت اگر یکی از شرایط زیر را دارید، می‌تواند بدون دریافت ویزای تحصیلی و فقط با استفاده از نامه پذیرش دانشگاه در دوره تحصیلی موردنظر حاضر شوید:

1.شما عضو خانواده یا کارمند رسمی یک نماینده خارجی در کانادا هستید که توسط وزارت امور خارجه، تجارت و توسعه کانادا مورد تأیید قرار گرفته‌است.

2.شما در یک دوره تحصیلی ثبت‌نام کرده‌اید که کمتر از شش ماه طول می‌کشد.

3.شما عضو نیروهای مسلح خارجی و عضو  Visiting Forces Actهستید.

  • آیا برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به مدرک زبان نیاز دارم؟

خوشبختانه مدرک زبان جزء مدارک موردنیاز درخواست ویزای تحصیلی کانادا نیست. با این وجود اگر شما در حال حاضر در یک کشور انگلیسی زبان اقامت دارید، دانشگاه‌های کانادا از شما مدرک زبان می‌خواهند. آزمون‌های موردتأیید مؤسسات آموزشی کانادا عبارتند از: آیلتس آکادمیک، تافل پیشرفته، PTE آکادمیک و C1 پیشرفته.

  • برای اثبات تمکن مالی به چه مدارکی نیاز دارم؟

برای اثبات تمکن مالی می‌توانید یکی از مدارک زیر را ارائه دهید:

1.صورت‌حساب بانکی

2.مدرک حساب بانکی کانادایی به نام شما

3.پیش‌نویس بانکی به ارز قابل تبدیل

4.گواهی پرداخت شهریه و هزینه‌های اقامت

5.نامه‌ای از شخص یا مؤسسه‌ای که تعهد می‌دهد هزینه‌های تحصیل و اقامت شما را پرداخت می‌کند

6.مدرکی مبنی بر تأمین مالی شما از شخص یا سازمان معتبر از داخل کانادا

7.مدارک مربوط به بورسیه تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا بعد از پذیرش از دانشگاه - هلدینگ مهاجرتی ویستا

  • ویزای تحصیلی کانادا برای چه مدت زمان اعتبار دارد؟

ویزای تحصیلی کانادا تا ۹۰ روز بعد از پایان دوره تحصیلی (و دریافت اعلان تکمیل شدن دوره تحصیلی) شما اعتبار دارد.

  • آیا اقامت در کانادا بعد از پایان مهلت ویزای تحصیلی امکان‌پذیر است؟

پس از ۹۰ روز که از پایان دوره تحصیلی شما گذشت، ویزای تحصیلیتان منقضی می‌شود. حالا شما می‌توانید در قالب مسافر و یا گردشگر در کانادا بمانید. البته یک راه دیگر نیز وجود دارد و آن اشتغال در کانادا است. یعنی شما باید برای یک کار تمام‌وقت یا نیمه‌وقت در کانادا درخواست بدهید. همچنین امکان اقامت در کانادا از طریق خوداشتغالی نیز وجود دارد.

موسسه مهاجران با بیش از بیست و سه سال سابقه در زمینه مهاجرت به کانادا به خصوص از طریق ویزای تحصیلی جهت ارائه هرگونه مشاوره در زمینه تهیه و آماده‌سازی مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا بعد از اخذ پذیرش در خدمت شماست.

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.