موسسه مهاجران

تحصیل در مدارس کانادا :هرآنچه باید بدانید

امکان مهاجرت در تمامی مقاطع تحصیلی ، امکان کار حین تحصیل و بعد از آن، آشنایی با فرهنگ و سیستم آموزشی این کشور به هنگام مهاجرت در سنین پایین‌تر و کسب آمادگی بیشتر برای وارد شدن به دانشگاه و به دنبال آن امکان یافتن شغل مورد نظر و در نتیجه فراهم شدن شرایط اخذ اقامت دائم این کشور در طول زمان است.در مقاله چگونه ویزای تحصیلی کانادا بگیریم به مراحل، هزینه های ویزای تحصیلی کامل اشاره شده است. پس اگر به دنبال آینده‌ای بهتر برای فرزندانتان هستید و کانادا را برای مهاجرت تحصیلی عزیزانتان در نظر گرفته‌اید با ما در این مقاله همراه باشید تا درباره سیستم آموزشی مدارس کانادا ، بهترین مدارس کانادا، شرایط و هزینه‌های آن بیشتر بدانید.

مدارس در کانادا

سیستم آموزش عالی و قوی این کشور به عنوان یکی از بهترین سیستم های جهان شناخته می شود که به طور کلی به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند.

مدارس به شکل مختلف و متنوعی در قالب مدارس دولتی و خصوصی ارائه می شوند. مدارس خصوصی و دولتی؛ مذهبی و سکولار، روزانه و شبانه روزی و همچنین مدارس انگلیسی و فرانسوی همگی انواع مدارسی هستند که در کانادا وجود دارند و دانش آموزان بین المللی را پذیرش می کنند.

انتخاب مدرسه مناسب

انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندتان در یک کشور دیگر، یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که شما به عنوان والدین انجام می دهید. گزینه های بسیاری وجود دارد که انتخاب مناسب را کمی سخت می کند اما مدارس در کانادا و سیستم آموزشی این کشور از استانداردهای بالایی برخوردار است و نمیتوان گفت کدام یک بهتر یا بدتر است. بهترین کار این است که شرایط و مزایای هر یک از مدارس را به طور کامل بررسی کنید و سپس طبق شرایط فرزندتان مناسب ترین انتخاب را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا بعد از دریافت پذیرش

معرفی سیستم آموزشی مدارس در کانادا

هر کدام از استان های کانادا سیستم آموزشی و قوانین خاص خود را دارند اما به طور کلی مدارس در کانادا دو مقطع ابتدایی و متوسطه را شامل می شود که از 5 الی 6 سالگی آغاز می شود و به مدت 12 سال تا 16 الی 18 سالگی ادامه دارد. مقطع پیش دبستانی هم یکسال قبل از شروع کلاس اول در سن 4 یا 5 سالگی ارائه می شود اما شرکت در این مقطع اجباری نمی باشد.

مقاطع تحصیلی مدارس در کانادا

پیش دبستانی در کانادا

ورود به دنیای آموزش در کانادا از 5 سالگی شروع می شود. کودکان به دلخواه در سن 4 یا 5 سالگی به مدت یک الی 2 سال به مهد کودک می روند و پس از آن دوران اجباری مدارس از 6 یا 7 سالگی آغاز می شود. برنامه درسی در این دوره به نحوی طراحی شده تا کودکان را برای ورود به مرحله ی بعدی یعنی دوره ی ابتدایی کاملا آماده کند.

مقطع ابتدایی در کانادا

مدارس ابتدایی عموما از کلاس اول در سن 6 الی 7 سالگی آغاز می شود و تا کلاس هشتم در سن 13 الی 14 سالگی ادامه پیدا می کند. برنامه درسی شامل موضوعاتی مانند خواندن، ریاضی، زبان انگلیسی(فرانسوی در کبک)، تاریخ، علوم، موسیقی، تربیت بدنی و هنر است. سختی دوره ها با  پیشرفت دانش آموزان و کسب نمرات قابل قبول، افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:هزینه‌های جانبی و دولتی ویزای تحصیلی کانادا ۲۰۲۱

مقطع دبیرستان در کانادا

دوران دبیرستان از کلاس نهم شروع می شود که از سن 14 الی 15  تا 17 الی 18 سالگی را شامل می شود. پس از اتمام تحصیلات در مدارس، دانش آموزان می توانند تحصیلات عالی خود را در دانشگاه ها یا کالج ها یا موسسات آموزشی دیگر ادامه دهند.

شروع سال تحصیلی در کانادا

سال تحصیلی معمولا از هفته اول ماه سپتامبر شروع می شود و تا پایان ماه ژوئن ادامه دارد. بعضی مدارس نیز از اواسط ماه آگوست سال تحصیلی را آغاز می کنند که تا پایان ماه می، ادامه خواهد داشت.

ساعات مدارس در کانادا

مدارس از روزهای دوشنبه تا جمعه برگزار می شود و روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. کلاس ها از ساعت 8:30 صبح تا 15:30 با دو استراحت 15 دقیقه ای برگزار می شود.

دبیرستان از ساعت 8:30 تا 2:30 بعداز ظهر می باشد و یک سری فعالیت های فوق برنامه و ورزشی بعد از اتمام ساعات مدرسه در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:مراحل دریافت پذیرش تحصیلی کانادا

انواع مدارس در کانادا

مدارس در کانادا به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند:

مدارس دولتی

مدارس خصوصی

هر آنچه در مورد تحصیل در مدارس کانادا باید بدانید

مدارس دولتی در کانادا

بودجه مدارس دولتی کانادا توسط دولت فدرال تامین می شود و هراستان مبتنی بر قوانین خاص منطقه خود عمل می کند.  مدارس دولتی از نظر هزینه و خدماتی که ارائه می دهند با مدارس خصوصی تفاوت هایی دارند.

مدارس ابتدایی در سطح محلی، توسط هیئت مدیره مدارس منتخب اداره می شوند و یک برنامه ی استاندارد آموزشی را ارائه می دهند.

تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان کانادایی و افرادی که اقامت دائم دارند رایگان است اما دانش آموزان بین المللی ملزم به پرداخت شهریه هستند و شهریه ها در مناطق مختلف، متفاوت می باشند.

مدارس دولتی در کانادا از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند، تا حدی که مناطقی که در نزدیکی آن ها مدارس خصوصی وجود دارند از قیمت های بالاتری برخوردار می باشند.

مدارس دولتی به صورت گزینشی عمل نمی کنند و دانش آموزان در مدارس موجود در محله ی خود ثبت نام می کنند.

مدارس دولتی از کلاس های پرجمعیت تری نسبت به مدارس خصوصی تشکیل شده اند، اما کیفیت آموزش این مدارس در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

هزینه ها در مدارس دولتی 

هزینه ها در مدارس دولتی نسبت به مدارس خصوصی کمتر است . هزینه ها بین 8 هزار تا 15 هزار دلار کانادا می تواند متغیر باشد. اما هزینه های غذا و مسکن و دیگر هزینه های اضافی برای فعالیت های فوق برنامه مانند فعالیت های ورزشی یا اردوهای مختلف نیز به آن افزوده می شود. با احتساب تمام هزینه ها حدود 30 هزار دلار در سال برای شهریه و دیگر هزینه ها می توان در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:هر آنچه در مورد تحصیل در مدارس کانادا باید بدانید

مدارس خصوصی در کانادا

مدارس خصوصی در کانادا به شکل مستقل عمل می کنند، از تنوع زیادی برخوردارند و در قالب مدارس روزانه و شبانه روزی ارائه می شوند.

تحصیل درمدارس خصوصی کانادا رایگان نیست و دانش آموزان برای پذیرش در این مدارس بایستی شهریه را پرداخت کنند. این مدارس برنامه درسی مشابه با مدارس دولتی ارائه می دهند، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد.

مدارس خصوصی نسبت به پذیرش دانش آموزان گزینشی تر عمل می کنند و خدمات آموزشی را در سطحی بالاتر،تخصصی تر و به شکل متنوع تری ارائه می دهند.

تعداد دانش آموزان در کلاس ها کمتر است در نتیجه توجه و تمرکز دانش آموزان نیز بالاتر است و فضایی رقابتی بین دانش آموزان وجو دارد.

از آنجا که این مدارس به بودجه دولتی وابسته نیستند، آزادی بیشتری در طراحی و ارائه انواع برنامه ها دارند. برنامه هایی با فعالیت های مشترک مانند هنر، ورزش، باشگاه و موسیقی که در مدارس دولتی بسیار محدود تر است.

هزینه ها در مدارس خصوصی کانادا

هزینه در مدارس خصوصی تا 30 هزار دلار می توان در نظر گرفت اما برای تحصیل در مدارس شبانه روزی هزینه ها از 40 هزاردلار تا 80 هزار دلار می تواند متغیر باشد. هزینه ها بستگی به استان، شهر و مدرسه  مورد نظرتان دارد.

پیشنهاد میشود شرایط تحصیل در کانادا چیست؟ صفر تا صد تحصیل در کانادا را مطالعه کنید.

مدارس شبانه روزی در کانادا

مدارس شبانه روزی، یکی از انواع مدارس خصوصی در کانادا است که از لحاظ امکانات و کیفیت آموزش در سطح بسیار پیشرفته ای قرار دارند و محیطی امن برای دانش آموزان فراهم می کنند. دانش آموزان کل زمان تحصیل را در مدارس سپری می کنند و هنگام تعطیلات به دیدن خانواده هایشان می روند. هزینه های مدارس شبانه روزی بین 40 تا 80 هزار دلار کانادا متغیر است.

در رابطه با مزایای مدارس شبانه روزی می توان به چند نکته اشاره کرد:

اقامت مطمئن در خوابگاه های این مدارس

وجود امکانات رفاهی و آموزشی بیشتر و متنوع تر

حضور دائمی و پر رنگ معلمان در این مدارس

تقویت استقلال فردی و روابط اجتماعی و ایجاد حس مسئولیت پذیری در دانش آموزان

تحصیل در مدارس کانادا

محل اقامت و سرپرستی دانش آموزان در زمان تحصیل

والدین یا سرپرستان قانونی دانش آموزان مسئول مراقبت و حمایت از فرزندان خود در طول اقامتشان در کانادا هستند. به طور کلی دانش آموزان زیر 17 سال باید :

با والدین یا سرپرست قانونی خود به کانادا بروند و یا در صورت عدم همراهی و حضور آن ها تحت سرپرستی یک خانواده کانادایی و مورد تایید دولت  قرار بگیرند. به این روش هوم استی (home stay)  می گویند و خانواده کانادایی کاستودین (Custodian) همان سرپرست دانش آموز است.

اگر دانش آموزان در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل شوند دیگر نیازی به سرپرست یا والدین خود نخواهند داشت و کل سال تحصیلی را در این مدارس سپری خواهند کرد، اما هزینه ها در این مدارس کمی بالا هستند.

اما برای تحصیل در مدارس روزانه، دانش آموزان ملزم به زندگی کردن با یک خانواده کانادایی با پرداخت حدود 900 دلار در ماه ، در صورت عدم حضور والدین هستند که این روش به هزینه کمتری نسبت به تحصیل در مدارس شبانه روزی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:معرفی 5 رشته تحصیلی پرطرفدار برای مهاجرت به کانادا

ویزای همراه کانادا برای والدین

در صورتی که قصد همراهی فرزندتان به هنگام تحصیل را دارید می توانید از طریق اخذ ویزای توریستی کانادا به همراه فرزندتان به این کشور سفر کنید.

امکان کار و تحصیل از طریق ویزای توریستی برای والدین فراهم نمی باشد. در صورت تمایل به کار یا تحصیل در کانادا بایستی ویزای خود را از توریستی به نوع دیگری از ویزا تغییر دهید.

روند درخواست ویزای تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت است. بنابراین بهتر است پس از پیدا کردن مدرسه مورد نظرتان مستقیما با آن ها تماس بگیرید تا لیست مدارک و فرم هایی که برای ثبت نام فرزند خود نیاز دارید را دریافت کنید. حداقل 6 ماه قبل از شروع سال تحصیلی جدید اقدام کنید. پس از تهیه مدارک و ارسال آن ها، در صورت پذیرش فرزندتان، یک نامه قبولی دریافت خواهید کرد که به این نامه برای اخذ مجوز تحصیل نیاز خواهید داشت. پس از اخذ پذیرش می توانید برای اخذ ویزا و ورود به کانادا اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است:

ارائه ریز نمرات تحصیلی دانش آموز در هنگام تحصیل در ایران

ارائه مهارت های زبانی انگلیسی یا فرانسوی (درصورت عدم توانایی و مهارت کافی زبان، دوره های پیش نیاز برای دانش آموزان ترتیب داده می شود)

کسب نمرات متناسب با سطوح مورد قبول در کانادا

توانایی مالی برای مخارج تحصیل و زندگی در کانادا

بیشتر بخوانید:هرآنچه برای اپلای در مورد آزمون آیلتس باید بدانیم

اسامی بعضی از بهترین مدارس در کانادا

Ridley College

St. Andrew’s College

Brookes Westshore Private Boarding School

Columbia International College

Albert College

Brentwood College School

Bodwell High School Private School

UNISUS Canada Private Boarding School

Appleby College Private School

Lakefield College School

Bishop’s College School

Bronte College Canada

مدارس ایرانی در کانادا

بسیاری از خانواده‌های ایرانی به دنبال ثبت نام فرزند خود در مدارس ایرانی در کانادا هستند تا ازین طریق شرایط را برای فرزند خود در محیطی شبیه به ایران فراهم کنند و موجب راحتی بیشتر فرزندان خود شوند. از طرفی دیگرخانواده‌هایی که به کانادا مهاجرت کرده‌اند مشتاق‌ند تا فرزندان‌شان در مدارس ایرانی تحصیل کنند تا بتوانند با فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا شوند. تعداد زیادی مدارس ایرانی در کانادا وجود دارد که از نظر کیفیت آموزشی در سطح بسیار خوبی هستند اما ثبت نام در مدارس ایرانی در کانادا به معنی رایگان بودن آن نیست و والدین بایستی شهریه این مدارس را پرداخت کنند. همچنین ممکن است دروس تحصیلی و روش‌های آموزش در این مدارس شبیه به روش‌های تدریسی در ایران باشد.

به طور کلی بسیار مهم است که در انتخاب مدرسه، درست و متناسب با شرایط فرزندتان تصمیم‌گیری کنید و بهترین گزینه را برای او انتخاب کنید. مدارس ایرانی بیشتر در اُتاوا، تورنتو، ونکوور و منترال واقع هستند که اسامی بعضی از بهترین مدارس را در اینجا ذکر می‌کنیم.

مدرسه فارسی تورنتو

مدرسه فارسی شاه مقصودی در تورنتو

مدرسه ایرانی هدف در ونکوور

مدرسه نور دانش در ونکوور

مدرسه ایرانی فردوسی در مونترال

مدرسه ایرانی دهخدا در مونترال

تحصیل در مدارس کانادا

اقدام برای مهاجرت تحصیلی کانادا

در این مقاله انواع مقاطع تحصیلی، انواع مدارس، شرایط و هزینه‌ها را بررسی کردیم. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم مهاجرت تحصیلی می‌تواند آینده‌ای روشن و امن را برای فرزندان شما به همراه داشته باشد. امکان تحصیل در تمامی مقاطع از مدارس گرفته تا دانشگاه و تحصیلات عالی برای فرزندان شما فراهم خواهد بود. فرزندان شما می‌توانند  پس از فارغ التحصیلی با آمادگی و آشنایی کامل نسبت به شرایط موجود در کشور کانادا به دنبال حرفه و شغل دلخواه خود بروند و زندگی موفق و پر ثمره‌ای برای خود رقم بزنند. برنامه‌های زیادی در کانادا برای مهاجرین علاقه‌مند به زندگی در این کشور وجود دارد که تقریبا تمامی آن‌ها منجر به اخذ اقامت دائم این کشور می‌شوند.

پس اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل هستید همین حالا اقدام کنید و از کارشناسان متخصص موسسه مهاجران در این زمینه مشاوره بگیرید.

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.