موسسه مهاجران

انواع سرمایه گذاری در کانادا + معرفی صنایع پولساز

کانادا اغلب به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی در نظر گرفته می‌شود. این کشور به دلیل استاندارد بالای زندگی، محیط تمیز، نرخ جرم پایین و زیرساخت‌های قوی به خوبی شناخته شده است و سالانه افراد زیادی برای مهاجرت به این کشور از راه‌های مختلف اقدام می‌کنند. یکی از راه‌های مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا،‌ سرمایه گذاری در این کشور است. سرمایه گذاری در کانادا به روش‌های مختلفی امکان پذیر است که در این مقاله قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

شرایط کلی سرمایه گذاری در کانادا برای اخذ اقامت

مانند روش‌های مهاجرتی دیگر، این جا نیز میزان تحصیلات، دانش زبانی انگلیسی و فرانسوی و البته دارا بودن بودجه کافی مهم و ضروری است. اما این که هر یک از این فاکتورها چگونه و به چه میزان مهم باشند، به نوع برنامه سرمایه گذاری شما برمی‌گردد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع سرمایه گذاری در کانادا

استارتاپ کانادا

برنامه ویزای استارت آپ کانادا، کارآفرینان مهاجر با مهارت‌ها و پتانسیل ایجاد کسب و کار در کانادا را هدف قرار می‌دهد که نوآور هستند، می‌توانند برای کانادایی ها شغل ایجاد کنند و می‌توانند در مقیاس جهانی رقابت کنند.

برای واجد شرایط بودن برای ویزای استارت آپ کانادا، چهار شرط وجود دارد که باید رعایت کنید.

1. کسب و کار واجد شرایط داشته باشید:

شما باید حداقل 10 درصد از حقوق رای مرتبط با تمام سهام شرکت را داشته باشید. همراه با سازمان تعیین شده، باید حداقل 50 درصد از حق رای مربوط به کلیه سهام شرکت را داشته باشید.

2. یک نامه پشتیبانی از یک سازمان تعیین شده داشته باشید:

شما باید نشان دهید که از حمایت یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر، گروه سرمایه گذار فرشته (angel investor group) یا مرکز رشد کسب و کار برخوردار هستید. برای انجام این کار، باید ایده کسب و کار خود را مطرح کنید و سازمان را متقاعد کنید که ارزش حمایت از آن را دارد.

فرآیند ارائه ایده کسب و کار شما برای هر سازمان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود که مفهوم کسب و کار خود را شخصاً ارائه کنید یا یک طرح تجاری دقیق ارائه دهید. اگر طرح شما موفقیت آمیز باشد، نامه پشتیبانی از سازمان دریافت خواهید کرد که باید در درخواست ویزای راه اندازی شما گنجانده شود.

 

3. الزامات زبان را برآورده کنید:

شما باید در یک آزمون زبان از یک آژانس تایید شده شرکت کنید و نشان دهید که حداقل سطح معیار زبان کانادایی (CLB) با نمره 5 را در زبان انگلیسی یا فرانسوی در مکالمه، خواندن، شنیدن و نوشتن دارید.

 

4. ارائه تمکن مالی:

پس از ورود به کانادا باید نشان دهید که برای حمایت از خود و سایر وابستگان خود پول کافی دارید. مقدار مورد نیاز شما بستگی به تعداد خانواده شما دارد.

کارآفرینی کانادا

برنامه کارآفرینی مهاجرت کانادا برای جذب کارآفرینان باتجربه ای طراحی شده است که قصد دارند یک کسب و کار در کانادا داشته باشند و فعالانه آن را مدیریت کنند. این برنامه مهاجرتی کانادا با هدف رشد اقتصاد کانادا و همچنین ایجاد مشاغل جدید برای شهروندان کانادایی و ساکنان دائم کانادا است. لازم به ذکر است که کارآفرینانی که قصد زندگی در کبک را دارند مشمول این برنامه نیستند و باید تحت برنامه کارآفرینی کبک اقدام کنند.

برای این برنامه، متقاضیان باید یا یک کسب و کار جدید ایجاد کنند یا حداقل 33.3 درصد از سهام یک کسب و کار را به دست آورند و همچنین حداقل یک موقعیت شغلی جدید برای یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم کانادا ایجاد کنند. از الزامات دیگر این برنامه دارایی خالص حداقل 300000 دلار کانادا و داشتن تجربه کافی است که می‌توان آن را با با داشتن مدیریت قبلی یا داشتن تجارتی واجد شرایط نشان داد.

 

خوداشتغالی در کانادا

برنامه خوداشتغالی به افراد این امکان را می‌دهد که به طور دائم و به عنوان یک فرد خوداشتغال به کانادا مهاجرت کنند. اگر به این برنامه علاقه مند هستید، باید:

دارای تجربه مرتبط در فعالیت‌های فرهنگی هنری یا ورزشی بوده و بتوانید سهم قابل توجهی در زندگی فرهنگی یا ورزشی کانادا داشته باشید. شغل‌های واجد شرایط برای اقدام طیفی وسیع از خبرنگاری، مترجمی، صنعت تئاتر و فیلنامه نویسی و نقاشی و موسیقی تا تخصص در فیلمبرداری و تدوین یا گرافیک، طراحی و مربی ورزشی بودن را در بر می‌گیرد.

برای واجد شرایط بودن به عنوان یک فرد خوداشتغال، باید دو سال تجربه مرتبط داشته باشید. همچنین باید حداقل 35 امتیاز لازم (از 100 امتیاز ممکن) برای تعیین این که آیا می‌توانید کمک اقتصادی به کانادا داشته باشید یا خیر، کسب کنید. معیارهای این امتیازدهی شامل سطح تحصیلات، سن، دانش زبانی انگلیسی و فرانسوی و میزان تجربه و مهارت می‌شود.

خرید بیزینس در کانادا

یافتن یک تجارت قوی با پتانسیل رشد بالا برای سفر مهاجرتی شما یک فرآیند پیچیده است. شما باید کسب و کاری را انتخاب کنید که با مهارت‌ها، تجربه قبلی و اهداف مالی شما مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، بیزنسی که قصد خرید آن را دارید باید الزامات تعیین شده توسط مقامات مهاجرت کانادا را داشته باشد.

بیزنسی که برای خرید یا شراکت در خرید انتخاب می‌کنید، باید دارای شرایط زیر باشد:

  • شرکت باید فعال و عملیاتی باشد، به این معنی که باید یک مکان فیزیکی (نه یک دفتر مجازی یا خانگی)، مشتریان و حداقل یک کارمند داشته باشد.
  • شرکت باید عملکرد مالی قوی و جریان نقدی کافی برای پرداخت حقوق سرمایه گذار خارجی داشته باشد.
  • این شرکت باید برای 3 سال گذشته یا حداقل برای 12 ماه قبل از اینکه سرمایه گذار خارجی بتواند برای اقامت دائم درخواست دهد، فعال باشد.
  • سرمایه گذار خارجی باید به طور مستقیم حداقل 51 درصد از سهام شرکت کانادایی را در اختیار داشته و کنترل کند.
  • بیزینس مد نظر باید نشان دهد که حضور سرمایه گذار خارجی در کانادا برای مدیریت عملیات آن الزامی است.

 

برنامه های سرمایه گذاری در استان های کانادا

برنامه‌های سرمایه گذاری استانی در کانادا از مهم‌ترین و پرتنوع‌ترین روش‌های سرمایه گذاری است. هر یک از استان‌ها شرایط و مقررات خاص خود را برای سرمایه گذاری دارد که در ادامه به صورت مختصر به آن‌ها می‌پردازیم:

برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا

این استان سه برنامه مختلف کارآفرینی، کار‌آفرینی رهبری منطقه‌ای و کارآفرینی پروژه‌های استراتژیک دارد.

الزامات برنامه‌ی کارآفرینی

  • ایجاد یک کسب و کار جدید واجد شرایط یا خرید و بهبود یک کسب و کار موجود در بریتیش کلمبیا
  • سرمایه گذاری حداقل 200000 دلار در کسب و کار جدید یا موجود
  • ایجاد حداقل یک شغل تمام وقت جدید برای یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم کانادا
  • دارایی خالص حداقل 600000 دلار
  • معیار زبان کانادایی سطح 4 به زبان انگلیسی یا فرانسوی در هر یک از چهار بخش گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن.
  • تجربه ایجاد کسب و کار و/یا مدیریت

 

برنامه کارآفرینی رهبری منطقه‌ای

این برنامه با هدف جذب کارآفرینان به مناطق روستایی استان انجام می‌شود و فقط برای کارآفرینانی است که مایل به راه‌اندازی کسب و کار جدید باشند. الزامات منطقه‌ی مد نظر به شرح زیر است:

  • جمعیت کمتر از 75000 نفر
  • واقع شدن در بیش از 30 کیلومتری شهرداری با بیش از 75000 نفر جمعیت
  • دارای ظرفیت لازم برای حمایت از کارآفرینان خارجی با شبکه‌ای از آژانس‌های مسکن و پشتیبانی تجاری.
  • برای شرکت در این برنامه، حداقل میزان لازم برای سرمایه گذاری 100000 دلار و حداقل دارایی خالص شخصی 300000 دلار است. همچنین باید دارای حداقل سطح چهار در زبان باشید.

برنامه کارآفرینی-پروژه‌های استراتژیک

این برنامه به شرکت‌های تحت کنترل خارجی کمک می‌کند تا یک تجارت واجد شرایط را در بریتیش کلمبیا ایجاد کنند که این کار با ورود به موقع کادر مدیریتی، حرفه‌ای یا فنی خارجی که قصد اقامت دائم کانادا و مستقر شدن در بریتش کلمبیا را دارند انجام می‌شود. الزامات این برنامه دارا بودن حداقل 500000 دلار سرمایه گذاری برای ایجاد یا خرید و گسترش یک تجارت واجد شرایط، ایجاد حداقل سه شغل جدید و تاسیس یا خرید و گسترش یک شرکت است.

 

برنامه کارآفرینی نوا اسکوشیا

جریان کارآفرین نوا اسکوشیا کاندیداهایی را هدف قرار می‌دهد که دارای مالکیت تجاری یا تجربه مدیریت ارشد هستند. آنها باید در نوا اسکوشیا زندگی کنند، کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند یا یک کسب و کار موجود را بخرند و فعالانه در مدیریت روزانه آن کسب و کار شرکت کنند.

برای این برنامه، ابتدا یک مجوز کار موقت قبل مدت یک سال صادر می‌‌شود. الزامات ضروری برای متقاضیان به شرح زیر است.

  • 21 سال یا بیشتر سن داشته باشید.
  • بخواهید به طور دائم در نوا اسکوشیا زندگی کنید و در عین حال مالک و مدیریت فعال کسب و کار نوا اسکوشیا داشته باشید.
  • حداقل دارایی خالص 600000 دلار داشته باشید.
  • حداقل 150000 دلار برای ایجاد یا خرید یک تجارت در نوا اسکوشیا سرمایه گذاری کنید.
  • دارای حداقل 3 سال تجربه در مدیریت فعال و مالکیت یک کسب و کار (33 درصد حداقل مالکیت) یا بیش از 5 سال تجربه در نقش مدیریت ارشد کسب و کار باشید.
  • حداقل امتیاز 5 در معیار زبان کانادایی در صحبت کردن، شنیدن، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشید.

برنامه کارآفرینی نیوبرانزویک

برنامه نامزدهای استانی نیوبرانزویک یک جریان کارآفرینی پس از فارغ التحصیلی را با تمرکز روی متخصصان و فارغ التحصیلان این استان اجرا می‌کند. الزامات این برنامه به شرح زیر است:

  • دارا بودن یک اتصال واجد شرایط به نیوبرانزویک
  • بین 22 تا 55 سال سن
  • دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کالج
  • دارا بودن حداقل سطح پنج در آزمون معیار زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • دارایی خالص شخصی حداقل 600000 که 300000 دلار آن باید در نقدینگی بدون محدودیت موجود باشد.
  • سرمایه گذاری حداقل 250000 دلار در یک تجارت در نیوبرانزویک
  • سه سال مالکیت یا پنج سال تجربه مدیریت ارشد در پنج سال گذشته.

 

 

برنامه کارآفرینی کبک

این برنامه به سرمایه گذاری 1.2 میلیون دلاری در یک سرمایه گذاری تضمین شده توسط دولت نیاز دارد و متقاضیان باید قصد اقامت در استان فرانسوی زبان کبک را داشته باشند.

الزامات اولیه عبارتند از:

  • دارایی خالص شخصی 2 میلیون دلاری که به طور قانونی به دست آمده است.
  • دو سال تجربه مدیریتی یا تجاری مناسب در پنج سال قبل از درخواست.
  • سرمایه گذاری 1.2 میلیون دلاری در یک سرمایه گذاری غیرفعال تضمین شده توسط دولت برای مدت پنج سال بدون بهره.
  • سکونت در استان کبک

برنامه خوداشتغالی کبک

برای واجد شرایط بودن تحت برنامه خوداشتغالی کبک، متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارای دو سال تجربه کاربردی در حرفه ای که قصد انجام آن در کبک را دارند.
  • دارایی خالص شخصی 100000 دلاری داشته باشید.
  • وجوه تسویه حساب کافی برای حمایت از خود و خانواده خود داشته باشند.
  • اگر متقاضی در منطقه شهری مونترال مستقر باشد حداقل 50000 دلار و در صورتی که نامزد خارج از مونترال است، ارایه‌ی مبلغ 25000 دلار برای شروع کار لازم است.
  • همچنین متقاضی خوداشتغال بر اساس چندین فاکتور انتخاب ارزیابی می‌شود و باید امتیاز کافی را کسب کند تا واجد شرایط درخواست باشد.

برنامه کارآفرینی آلبرتا

آلبرتا نیز تنوع خوبی از برنامه‌های سرمایه گذاری دارد.

سرمایه گذاری مزرعه‌داری آلبرتا

برنامه‌ی Farm Stream با همکاری نزدیک با کشاورزی و جنگلداری آلبرتا مدیریت می‌شود و متقاضیانی را هدف قرار می‌دهد که مهارت‌های مدیریت مزرعه و منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری در یک تجارت کشاورزی در آلبرتا دارند.

 

برنامه‌ی کارآفرینی فارغ التحصیلان خارجی

جریان کارآفرین فارغ التحصیل خارجی برای فارغ التحصیلان واجد شرایط تحصیلات خارجی از خارج از کانادا، که مایل به دریافت اقامت دائم با راه اندازی شرکت های نوپا در آلبرتا هستند، طراحی شده است.

برنامه‌ی کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا

برنامه Graduate Entrepreneur Stream برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از موسسات تحصیلات تکمیلی آلبرتا است که می‌خواهند کسب ‌و کاری را در این استان تأسیس یا راه‌اندازی کنند.

برنامه‌ی کارآفرینی روستایی

هدف Rural Entrepreneur Stream، کارآفرینانی است که می‌خواهند یک کسب ‌و کار راه‌اندازی کنند یا یک بیزنس موجود را در یک جامعه روستایی آلبرتا بخرند.

 

برنامه کارآفرینی مانیتوبتا

جریان سرمایه‌گذار تجاری منیتوبا از برنامه‌های مناسب برای برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تجاری بین‌المللی است. متقاضیان در ابتدا مجوز کار موقت دریافت می‌کنند و باید قصد و توانایی شروع یا خرید یک کسب و کار در مانیتوبا را در مدت دو سال پس از ورود داشته باشند. دو مسیر مختلف در این جا وجود دارد:

مسیر کارآفرینی

برای متقاضیانی که می خواهند یک کسب و کار در مانیتوبا باز کنند. برای داوطلبان ابتدا مجوز کار موقت صادر می شود. آنها برای اقامت دائم پس از ایجاد یک کسب و کار با شرایط یک توافقنامه عملکرد تجاری متقاضی می‌شوند. اولویت با متقاضیانی است که کسب و کار خود را خارج از وینیپگ راه اندازی می کنند.

مسیر سرمایه گذاران زراعت

برای متقاضیانی که می‌خواهند مزرعه‌ای را در بخش روستایی مانیتوبا افتتاح و راه اندازی کنند، ابتدا مجوز کار موقت صادر می‌شود. این افراد می‌توانند پس از ایجاد یک کسب و کار با شرایط یک توافقنامه عملکرد تجاری برای اقامت دائم تقاضا کنند.

 

برنامه کارآفرینی جزیره پرنس ادوارد

برنامه‌ی مختص این مکان جریان مجوز کار (P.E.I. Work Permit Stream) نام دارد. افراد متقاضی باید مجوز کار کانادا را دریافت کند و برای P.E.I کار کنند که این کسب و کار برای مدت معینی در توافقنامه عملکرد تعیین شده است. پس از انجام توافقنامه عملکرد، متقاضی باید حداقل 150000 دلار در کسب و کار سرمایه گذاری کند و متعهد به مدیریت کسب و کار به صورت روزانه از داخل P.E.I باشد.

برنامه کارآفرینی ساسکاچوان

برنامه کارآفرین ساسکاچوان مسیری برای مهاجرت به کانادا برای افراد و خانواده هایی که می‌خواهند تجارتی را در ساسکاچوان راه اندازی یا خرید کنند فراهم می‌کند. اگر در مورد فرصت‌های تجاری در ساسکاچوان مشتاق هستید، برنامه کارآفرینی ساسکاچوان می تواند مناسب شما باشد. از طریق این برنامه، فرد متقاضی می‌‌تواند مجوز کار موقت را به منظور ایجاد یا خرید یک تجارت در ساسکاچوان دریافت کند و در آنجا ساکن شود. هنگامی که کسب و کار به مدت شش ماه با موفقیت اجرا شد، فرد می‌تواند برای نامزدی استانی و متعاقباً برای وضعیت اقامت دائم کانادا اقدام کند.

بهترین صنایع برای سرمایه گذاری در کانادا کدامند؟

خدمات مالی حرفه ای

اگر بتوانید به کسب‌وکارها کمک کنید در مالیات صرفه‌جویی کنند یا فرآیندهای حسابداری و حقوق و دستمزد خود را ساده‌تر کنند، می‌توانید مشتریانی را پیدا کنید که برای مهارت‌ها و دانش‌تان به شما دستمزد هنگفتی بدهند. به همین دلیل هم مهارت‌های مالی حرفه‌ای مانند حسابداری، مدیریت مالی، حسابداری یا مشاوره مالی همواره تقاضای خود را خواهند داشت.

مشاوره املاک و ساخت و ساز

از پیامدهای یک اقتصاد در حال شکوفایی، گسترش شهرها و ساخت و ساز است. متخصصان املاک و مستغلات به مردم در خرید و فروش املاک، مدیریت املاک اجاره‌ای یا سرمایه گذاری کمک می‌کنند و به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می کنند.  با حاشیه سود 46.5 درصدی و صنعت اجاره رو به رشد، مشاغل املاک و مستغلات در کانادا جزو مشاغل سودآور هستند.

 

صنعت نرم افزار

جای تعجب نیست که صنعت نرم افزار در حال رونق است. در دنیایی که از حمل و نقل محصولات گرفته تا ارتباط با دوستان و خانواده برای زندگی روزمره خود به نرم افزار متکی هستیم، قابل پیشبینی است که این صنعت سودآور در آینده مورد تقاضا خواهد بود. اپلیکیشن‌های شرکت‌ها، هوش مصنوعی (AI)، خدمات ابری، تجارت الکترونیک، نقطه فروش، امنیت، مراقبت‌های بهداشتی و مالی همگی در میان 30 استارت‌آپ برتر در کانادا قرار دارند.

 

مراقبت‌های پزشکی و سلامتی

صنایع فعال در بخش مراقبت‌های بهداشتی هر ساله به لطف فناوری توسعه‌ی چشمگیری پیدا می‌کنند. از شرکت‌های دارویی گرفته تا هوش مصنوعی تشخیص بیماری، برخی از استارت‌آپ‌های برتر در کانادا در بخش مراقبت‌های بهداشتی هستند. پزشکی از راه دور، مراقبت‌های خانگی سالمندان و فناوری که کمبود نیروی انسانی را پر می‌کند، کانون توجه استارت‌آپ‌های سلامت در سال‌های اخیر است.

حمل و نقل و ذخیره سازی

صنعت حمل و نقل و ذخیره سازی شامل خدمات حمل و نقل مسافر و حمل و نقل کالا و همچنین انبارداری و ذخیره سازی محصولات می‌شود. یکی از چیزهای خوب در مورد این صنعت این است که می‌توانید از کارهای کوچک با ماشین‌ها و انبارهای کم شروع کنید و سپس با افزایش مشتریان، کسب و کار خود را توسعه دهید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سرمایه گذاری در کانادا

مزایای سرمایه گذاری در کانادا چیست؟

کانادا فرصت‌های زیادی را برای سرمایه گذاران و کارآفرینان برای ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم می‌کند و از این طریق به توسعه اقتصاد کانادا کمک می‌کند. می‌توان گفت سه مزیت اصلی سرمایه گذاری در کانادا عبارتند از:

دسترسی به بازار جهانی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه گذاری در کانادا موقعیت استراتژیک و قراردادهای تجاری مطلوب آن است. این کشور دارای 14 قرارداد تجاری با 51 کشور با جمعیت کل 1.5 میلیارد نفر است. کانادا به دلیل موقعیت، بندرهای متعدد خط ساحلی و زیرساخت‌های تجاری امن، یک مرکز تجاری جهانی است.

 

نیروی کار با استعداد بالا

کانادا دارای بهترین نیروی کار تحصیل کرده در جهان است و همیشه در جستجوی استعدادهای بین المللی جدید در همه سطوح است. چه از طریق برنامه‌ی اکسپرس انتری و چه از طریق دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند، نیروی کار بااستعداد و سخت کوشی در دسترس است که می‌توانند کسب و کار افراد را به راحتی توسعه دهند.

هزینه و ریسک کمتر

کانادا همچنین به داشتن نرخ مالیات مؤثر نهایی (METR) پایین معروف است که حدود 23.8 درصد است. از طرف دیگر نیز یکی از باثبات ترین کشورهای جهان از نظر سیاسی است که در رتبه یازدهم شاخص ادراک فساد (CPI) قرار دارد و دارای امن‌ترین بانک‌ها در آمریکای شمالی است. در نتیجه، کسب و کار شما خطرات کمتر و هزینه کمتری نیز خواهد داشت.

 

کلام آخر

کانادا مکانی عالی برای انجام تجارت، کشوری چند فرهنگی و مهاجر پذیر و البته با استانداردهای بالای زندگی است. در صورت داشتن منابع مالی کافی، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری از بهترین راه‌های مهاجرت به این کشور است. البته با توجه به برنامه‌های متنوع، قبل از هرگونه اقدامی لازم است به اندازه‌ی کافی تحقیق کرده و برنامه‌ای دقیق برای این کار در نظر بگیرید.

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.