موسسه مهاجران

بهترین سرمایه گذاری در کانادا برای ایرانیان : شرایط و هزینه

کانادا کشوری در شمال قاره‌ی آمریکا است و با این‌که کشوری کم جمعیت است دارای منابع طبیعی و انسانی بسیار خوبی است. از این رو دولت فدرال کانادا در چندسال گذشته برنامه‌های بلندمدت ویژه‌ای برای جذب منابع انسانی متخصص و توسعه زیرساخت‌های خودش در نظر گرفته است.

توسعه موفق زیرساخت‌ها در کشور کانادا طی سالیان گذشته شرایط جذابی برای مهاجران متخصص فراهم آورده است.

عمده منابع انسانی که توسط کانادا جذب شده‌اند به طرق مختلفی موفق به مهاجرت به کانادا شده‌اند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

 

شرایط عمومی سرمایه گذاری در کانادا

در این مقاله ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا با مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری آشنا شوید همچنین به انواع سرمایه گذاری در کانادا و شرایط قانونی آن خواهیم پرداخت و اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اولین نکته در رابطه با مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری این است که به میزان امنیت سرمایه گذاری خود توجه کنید و ریسک‌های محتمل را به خوبی بسنجید. یادتان باشد که در هرگونه از سرمایه گذاری همیشه ریسک از دست رفتن سرمایه شما وجود دارد و شما با گرفتن مشاوره از افراد متخصص ریسک این خطر را کم می‌کنید.

دولت کانادا علاوه بر تلاشی که در جذب نیروی متخصص و دانشجو از سراسر دنیا داشته است، اقدامات بسیار مفیدی در جهت بهبود شرایط برای متقاضیان بین المللی سرمایه گذاری در کانادا نیز انجام داده است. برای شفاف کردن خطرات به طور خلاصه در اقتصاد جهانی سنجه‌ای برای به نام نرخ مصادره اموال (Expropriation Risk) وجود دارد که خطر سلب مالکیت سرمایه را از سرمایه گذار خارجی توسط دولت یک کشور را نشان می‌دهد.

نرخ سلب مالکیت در این سنجه در بازه بیشترین و کمترین 1 تا 7 قرار می‌گیرد. در این سنجه 1 مقدار کمترین و 7 مقدار بیشترین خطر در سرمایه گذاری را نشان می‌دهد.

در کشور کانادا این ریسک در کمترین مقدار خود یعنی 1 قرار دارد و این موضوع بیان‌گر این است که مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به کانادا کمترین ریسک را دارا است و دولت از منظر امنیت سرمایه‌ی شما تا حد زیادی شرایط خوبی را فراهم کرده است.

توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در کانادا مانند دیگر کشورها دارای ریسک‌ها و خطراتی است که ممکن است گریبان‌گیر شما شوند برای همین لازم به ذکر است که حتما از افراد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

اما موردی که معمولا از قلم انداخته می‌شود مثل سنجش میزان فساد در دستگاه‌های قضایی و قانونی یک کشور که ممکن است توسط سرمایه گذار خیلی مهم تلقی نشود.

در کشور کانادا سیستم مبارزه با فساد و طرح‌های مختلفی که دولت برای پیشگیری از فساد در نظر گرفته است بسیار موثر واقع شده‌اند و همین امر باعث شده است که در 7 سال گذشته نرخ کنترل به 78 درصد برسد.

 

انواع سرمایه گذاری در کانادا

در ادامه قصد داریم که به توضیح مفصلی در رابطه با سرمایه گذاری در کانادا بپردازیم و قوانین و ضوابط مربوط به آن را برای شما تحلیل کنیم. برای شروع باید توجه داشته باشید که تمام انواع سرمایه گذاری در کانادا منجر به اخذ اقامت در کانادا نمی‌شود. سرمایه گذاری در کانادا به چند شکل مختلف قابل انجام است که شامل:

  • برنامه‌های استانی سرمایه گذاری در کانادا
  • کارآفرینی در کانادا
  • ویزای استارتاپ در کانادا
  • خرید ملک در کانادا
  • ثبت شرکت در کانادا

و مدل‌های سرمایه گذاری دیگر که در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

برنامه‌های استانی سرمایه گذاری در کانادا

برنامه‌های بسیار متنوعی توسط دولت فدرال کانادا برای سرمایه گذاران خارجی تبیین شده است اما معروف‌ترین و پرطرفدارترین برنامه‌ی دریافت ویزای سرمایه گذاری کانادا به‌همراه اقامت، سرمایه گذاری در شهر کبک کانادا است.

پیش از این‌که به توضیح در رابطه با این نوع سرمایه گذاری بپردازیم، بایستی توجه داشته باشید که این روش تا سال 2023 قابل استفاده نیست و امکان دریافت اقامت سرمایه گذاری از این روش وجود ندارد.

ناگفته نماند که ممکن است در سال 2023 دوباره امکان دریافت اقامت از این روش از سرگرفته شود اما این احتمال به صورت قطعی وجود ندارد. این روش برای افرادی که در زمینه تجارت یا مدیریت فعال هستند فرصت می‌داد تا پس از گذشت 24 ماه الی 36 ماه اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

کارآفرینی در کانادا

در ایالت‌های مختلف کانادا شرایط و ضوابط متفاوتی برای اقامت از طریق کارآفرینی و سرمایه گذاری وجود دارند. برنامه‌های کارآفرینی در استان‌های مختلف کانادا تنوع مختلفی دارند که ما به تعدادی از آن‌های در ادامه خواهیم پرداخت. شما با توجه به شرایط و موقعیت خود می‌توانید یکی از روش‌های زیر را برای دریافت ویزای کارآفرینی انتخاب کنید:

  • ایالت بریتیش کلمبیا:

این نوع از سرمایه گذاری در دو پلن 100 و 200 هزار دلاری تعریف شده است و یکی از روش‌های بسیار خوب برای اخذ اقامت در کانادا از طریق سرمایه گذاری می‌باشد. برای علاقه‌مندان به این روش در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

  • ایالت اونتاریو:

درشهرهای بزرگ‌تر خیلی طبیعی است که میزان سرمایه گذاری بیشتری لازم است به طور مثال در تورنتو این مبلغ به 600 هزار دلار می‌رسد اما در شهرهای کوچک و در حومه‌ی ایالت تونتاریو شما با 200 هزار دلار نیز می‌توانید اقامت کارافرینی دریافت کنید.

  • ایالت نیوبرانزویک:

اما اگر سرمایه مورد نظر شما کمتر از 200 هزار دلار است میتوانید برای استان نیوبرانزویک اقدام کنید. در این استان با کمتر از 150 هزار دلار می‌توانید سرمایه گذاری کنید. البته توجه داشته باشید که باید 500 هزار دلار نیز باید به‌عنوان پشتوانه مالی و دارایی از خود به دولت کانادا نشان دهید.

  • ایالت پرنس ادوارد:

خبر خوب این است که با مبلغی کمتر از این میزان نیز می‌توانید سرمایه گذاری در کانادا انجام دهید. حداقل سرمایه گذاری در این ایالت 75 هزار دلار است که اگر فرد دارای سابقه مدیریتی و مدرک آیلتس با حداقل نمره 4 باشد، می‌تواند برای اخذ اقامت جزیره پرنس ادروارد اقدام کند.

 

ویزای استارتاپ کانادا

پیش از اقدام برای دریافت ویزای استارتاپ در کانادا بایستی بدانید که این ویزا یک برنامه جامع فدرال در کانادا است. امکان دریافت ویزای استارتاپ در کانادا در همه ایالت‌ها به جز کبک امکان پذیر است. ویزای استارتاپ در کانادا یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت اقامت در کانادا است. البته شرایط و ضوابط دخیل در این روش بسیار مهم هستند و شما باید پیش از اقدام برای این روش از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشید.

در این روش شما با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم صاحب یک کسب و کار می‌شوید و هم می‌توانید برای اقامت در کانادا اقدام کنید که این بزرگ‌ترین مزیت این روش نسبت به سایر روش‌های دریافت ویزا است. در ویزای استارتاپ شما باید ایده‌ای نوآورانه که قابلیت اجرا داشته باشد ارائه کنید و همچنین توجیه مناسبی از نظر اقتصادی برای ایده خود ارائه کنید. برای موفقیت در این روش شما نیاز به تایید و حمایت برخی از سازمان‌ها و سیستم‌های دولتی کانادا دارید و همچنین داشتن نمره حداقل CLB5 نیز برای شما الزامی است.

یکی دیگر از مزایای اصلی اقامت از طریق ویزای استارتاپ این است که از ابتدا به متقاضی و خانواده وی کارت اقامت دائم تعلق می‌گیرد از این رو شاید این روش برای افراد واجد شرایط بهترین روش سرمایه گذاری در کانادا می‌باشد.

خرید ملک در کانادا

در رابطه با سرمایه گذاری در زمینه ملک و مستغلات کانادا می‌توان گفت که این نوع از سرمایه گذاری باعث دریافت اقامت به صورت مستقیم نمی‌شود. شما امکان ورود به کانادا از طریق ویزای توریستی را دارید و پس از ورود می‌توانید املاک مورد نظر را خریداری کنید اما تا امروز هیچ قانونی مبنی بر این‌که شما با خرید ملک امکان دریافت اقامت را پیدا می‌کنید وجود ندارد اما از نظر سود اقتصادی و منافع مالی این نوع سرمایه گذاری در کانادا گزینه مناسبی می‌تواند باشد.

 

 

ثبت شرکت در کانادا

شما ممکن است در برنامه ریزی‌های خود قصد ثبت شرکت در خارج از کشور را داشته باشید، در این صورت بایستی بدانید که قوانین کانادا به شما اجازه دریافت اقامت به صرف ثبت شرکت نمی‌دهد مگر تصمیم گرفته باشید که در شرکت ثبت شده‌ی خود کار کنید و شرکت شما باعث ایجاد شغل برای چند شهروند کانادایی شده باشد.

یکی دیگر از روش‌های دریافت اقامت در کانادا این است که اگر شما شرکت با سابقه فعالیت قابل قبول داشته باشید می‌توانید با ثبت شعبه در کانادا اقدام به دریافت اقامت کانادا کنید. خبر خوب این است که این شیوه ممکن است باعث سهولت در دریافت اقامت دائم و پاسپورت برای شما شود و حتی شما با هزینه‌ای مناسب می‌توانید برای خانواده خود اقامت دائم و پاسپورت به راحتی دریافت کنید.

در برخی مناطق از کشور کانادا روند دریافت اقامت از این طریق ممکن است 10 ماه یا کمتر طول بکشد. این روش دریافت اقامت از کانادا نیازمند مشاوره با افراد حرفه‌ای در این حوزه است پس ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از هرگونه اقدامی از یک مشاور تخصصی در زمینه مهاجرت به کانادا کمک بگیرید.

کم هزینه ترین روش سرمایه گذاری در کانادا کدام است؟

شاید برایتان سوال باشد کم هزینه ترین روش مهاجرت از طرق سرمایه گذاری به کانادا کدام است؟ هزینه ها با توجه به شرایط مختلف افراد می‌توانند متغییر باشند. بااین حال می‌توان میانگین هزینه های هر روش را به صورت زیر تخمین زد:

  • راه‌اندازی بیزینس جدید حداقل 50 هزار دلار کانادا
  • خرید یک بیزینس می‌تواند با توجه به ارزش بیزینس متغییر باشد ولی حداقل سرمایه 150 هزار دلاری نیاز است.
  • خرید سهام یک بیزینس با توجه به ارزش سهام میتواند متغییر باشد ولی نیاز به سرمایه‌ای حدود 100 هزار دلار کانادا نیاز خواهید داشت.
  • خرید فرانچایز نیز به سرمایه ای بیش از 100 هزار دلار نیاز دارد.

در این میان راه اندازی یک کسب و کار جدید می‌تواند کم هزینه ترین روش سرمایه گذاری در کانادا باشد.

کدام نوع سرمایه گذاری در کانادا شانس بیشتری برای اخذ اقامت ایجاد میکند؟

شانس بیشتر در اخذ اقامت کانادا به روشی تعلق میگیرد که شرایط ساده‌تری برای اخذ اقامت دارد و متقاضی می‌تواند به راحتی این شرایط را ایجاد کند. در ادامه برخی از روش‌ها را بررسی میکنیم:

  • در راه اندازی بیزینس جدید باید به مدت 12 ماه کسب و کار شما در کانادا فعال باشد. یک دفتر تجاری بگیرید و حداقل یک کارمند کانادایی استخدام کنید.
  • در خرید بیزینس کانادا باید 51 درصد از سهام کسب و کار را بخرید. شرکت فعال باشد و حداقل یک کارمند کانادایی استخدام شود.
  • در روش خرید سهام باید سهام یک شرکت فعال که یک سال از فعالیت آن گذشته باشد و سرمایه کافی داشته باشد را بخرید.
  • در روش خرید فرانچایز شرکت باید فعال بوده و حداقل یک کارمند کانادایی داشته باشد.

چه نوع سرمایه گذاری در کانادا سودده تر است؟

سوددهی یک کسب و کار یا روش سرمایه گذاری را نمیتوان به طور دقیق با روش دیگر مقایسه کرد. بااین حال برخی روش‌ها نسبت به ریسکی که دارند سوددهی بیشتری نیز دارند که در ادامه مقایسه می‌کنیم:

  • راه اندازی یک کسب و کار جدید سخت است و ریسک بالایی دارد بااین حال میتواند سود بالایی نیز داشته باشد.
  • خرید یک بیزینس در کانادا سختی، ریسک و سود متوسطی دارد.
  • خرید سهام یک بیزینس در کانادا آسان بوده و ریسک سود متوسطی دارد.
  • خرید فرانچایز آسان بوده ریسک و سوددهی کمی دارد.

 

فرصت های سرمایه گذاری در کدام استان های کانادا بیشتر است؟

ایالت انتاریو : صنایع هنر، جنگلداری، خودروسازی

ایالت کبک: گردشگری، جنگلداری، توسعه نرم افزار، صنعت و معدن

ایالت بریتیش کلمبیا: گردشگری و ماهیگیری

ایالت ساسکاچوان : کشاورزی، تولید محصولات چوبی شیمیایی و غذایی

ایالت آلبرتا : کشاورزی، جنگلداری، تولید ماشین آلات، فلزکاری و تولید انرژی

ایالت مانیتوبا : کشاورزی، صنعت و معدن، تولید پوشاک، مواد غذایی و …

ایالت نوااسکوشیا: ماهیگیری، حمل ونقل، معدن

 

 

بهترین صنایع برای سرمایه گذاری در کانادا کدامند؟

بعد از تصمیم به مهاجرت کانادا به روش سرمایه گذاری باید بهترین صنعت را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. اما کدام صنایع در کانادا برای سرمایه گذاری مناسب هستند؟

  • صنعت کشاورزی و مزرعه داری
  • صنایع مربوط به منابع طبیعی
  • صنایع مربوط به توریست و گردشگری
  • صنایع تولیدی
  • خدمات مربوط به تفریح و سرگرمی
  • صنعت حمل و نقل در کانادا
  • صنعت هتلداری

چرا در کانادا سرمایه گذاری کنیم؟

مزیت اصلی سرمایه گذاری در کانادا وجود سرمایه‌ی انسانی متخصص، محیط کاری ساختار یافته و منظم و دسترسی مستقیم کانادا به سایر کشورهای دنیا و بازارهای جهانی است. همان‌طور که می‌دانید کانادا یکی از پویاترین کشورها از نظر اقتصادی در جهان است که بازاری بالغ بر 30 میلیون مصرف کننده دارد و دارای زیر ساخت‌های پیچیده و همچنین شبکه حمل و نقل به روز و پیشرفته است. بی شک سرمایه گذاری در کانادا یکی از کم ریسک‌ترین سرمایه گذاری‌های خارجی به شمار می‌آید و دولت کانادا حمایت‌های لازم را برای سرمایه گذاران خارجی به خوبی فراهم کرده است.

کشور کانادا در بسیاری از زمینه‌های علمی و تکنولوژی پیشرفت کرده است که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • هوا فضا
  • بیومدیک
  • رسانه‌های دیجیتال
  • کشاورزی
  • خودرو سازی
  • ارتباطات
  • نفت و گاز

و…

کشور کانادا یکی از برترین کشورهای جهان در زمینه قیمت گذاری، بازار کار، روابط خانوادگی، برابری درآمد، ثبات سیاسی، ایمنی و سیستم بهداشتی و آموزشی است و از این جهت بهترین کشور برای سرمایه گذاری و اقامت برای مهاجران ایرانی می‌باشد.

اما نکته‌ای باید به آن توجه داشت این است که شاید تنها نقطه ضعف سرمایه گذاری در کانادا وابستگی این کشور به ایالات متحده آمریکا و سیستم مالی آن است که می‌توان انتظار داشت شرایط این کشور در آینده در این زمینه نیز بهتر شود.

 

مراحل سرمایه گذاری در کانادا

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، حمایت دولت کانادا از طرح‌های نوآورانه و استارتاپ‌ها بسیار خوب است و بیش از 120 انکوباتور راه اندازی و شتاب‌دهنده‌های استارتاپی در سراسر کانادا وجود دارند اما ما برای شفاف سازی بیشتر، تمام مراحل لازم برای سرمایه گذاری در کانادا را برای شما لیست کرده ایم و اقدامات لازم را برای شما به صورت خلاصه در لیست زیر شرح داده‌ایم:

قدم اول: ابتدا اهداف سرمایه گذاری خود را مشخص کنید به طور مثال اخذ اقامت و مهاجرت، کسب درآمد و فعالیت اقتصادی، کارآفرینی و ایجاد شغل و …

قدم دوم: از کمک مراکز مهاجرتی و افراد باتجربه غافل نشوید، اطلاعات و تجربه لازم در زمینه سرمایه گذاری و مهاجرت امر بسیار مهمی است و خطرات سرمایه گذاری را برای شما کاهش خواهد داد. همچنین مراکز مهاجرتی به شما کمک می‌کنند تا استراتژی بهتری برای سرمایه گذاری در کانادا تدوین کنید.

قدم سوم: پس از انتخاب روش انتخابی شما به ایده‌های خود جزئیات بیشری بدهید و یک برنامه کسب کار یا سرمایه گذاری تهیه کنید.

قدم چهارم: مدارک لازم را تهیه کرده و پیش بینی تمام کاغذ بازی‌های اداری را بکنید.

قدم پنجم: یک حساب سرمایه گذاری در یکی از بانک‌های کانادا باز کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

قدم ششم: مراحل قانونی و اداری راه اندازی یک کسب کار را کامل طی کنید و در صورت نیاز از مشاوره با افراد با تجربه در کشور کانادا غفلت نکنید.

قدم هفتم: برای اقامت دائم خود و یا خانواده در اولین فرصت ممکن اقدام کنید

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.