موسسه مهاجران

تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا

کشور کانادا برای جذب ایده‌پردازان و کارآفرینان خارجی برنامه‌های ویژه‌ حمایتی تدارک دیده است. یعنی اگر ایده خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار داشته باشید، می‌توانید با ویزای کارآفرینی یا ویزای استارتاپ کانادا به این کشور مهاجرت کنید. اما تفاوت این دو ویزا در چیست؟ اخذ هر کدام چه شرایطی دارد؟ هر کدام از این دو چه مزایایی دارند؟ در این مقاله سعی داریم تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا را بررسی کنیم. 

کارآفرین کیست؟

کارآفرینی در سال‌های اخیر به یک علم تبدیل شده است و به همین خاطر تعریف‌های متفاوتی از کارآفرینی وجود دارد. برای مثال سایت Investopedia کارآفرین را اینگونه تعریف کرده است: «کارآفرین کسی است که یک کسب‌وکار جدید را ایجاد می‌کند، در این مسیر بیشترین ریسک را متحمل می‌شود و در نهایت بیشترین پاداش (Reward) را از کسب‌وکار ایجاد‌شده به دست می‌آورد». کارآفرینان افراد ریسک‌پذیری هستند که نیازهای موجود در جامعه را به شکل یک فرصت می‌بینند و سعی می‌کنند از طریق نوآوری، راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این نیازها ارائه دهند. راه‌حل‌هایی که توانایی تولید سرمایه برای کارآفرین، کارکنان او و در نهایت جامعه را داشته باشد. بر اساس این مقاله از سایت Feedough، کارآفرین دارای ویژگی‌های زیر است:

  • اهل نوآوری است
  • بیشتر شروع‌کننده است تا دنباله‌رو
  • به عهده گرفتن مسئولیت را دوست دارد
  • اهل ارزش‌آفرینی است و همیشه به‌دنبال راهی برای خلق ارزش می‌گردد
  • از ریسک کردن لذت می‌برد

 

شرایط اخذ ویزای کارآفرینی کانادا

برای درک بهتر تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا، لازم است ابتدا هر مورد را به‌صورت جداگانه بشناسیم. ویزای کارآفرینی (Entrepreneurship) کانادا نوعی ویزا است که با خرید یا تاسیس یک کسب‌وکار در این کشور به شما تعلق می‌گیرد. برای اخذ ویزای کارآفرینی کانادا لازم است میزان مشخصی سرمایه و حداقل دو سال سابقه مدیریتی داشته باشید. حداقل سرمایه لازم برای اخذ این ویزا، در هر استان کانادا متفاوت است. در واقع برای مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کارآفرینی لازم است ابتدا شرایط هر کدام از استان‌ها را بررسی کرده و سپس استان مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای مثال حداقل سرمایه لازم برای اخذ ویزای کارآفرینی کانادا در استان انتاریو ۴۰۰ هزار دلار کانادا و در استان بریتیش کلمبیا ۳۰۰ هزار دلار کانادا است. علاوه بر این لازم است یک طرح کسب‌وکار (Business Plan) خوب داشته باشید که به افسر سفارت ثابت کند می‌توانید کسب‌وکارتان را به رشد برسانید. در صورتی که تمام این مدارک به سفارت ارائه و مورد قبول واقع شوند، شما دعوت به مصاحبه خواهید شد. در این مصاحبه از شما در مورد انگیزه‌هایتان برای کارآفرینی در کانادا و روش‌های مدیریتی‌تان سوال پرسیده می‌شود.

 

در نهایت اگر بتوانید دولت کانادا را قانع کنید که حضور شما به رشد اقتصاد این کشور کمک می‌کند، مجوز کار (Work Permit) موقت برای شما صادر می‌شود تا بتوانید وارد این کشور شده و کسب‌وکار خود را راه بیندازید. پس از اینکه کسب‌وکار شما روی روال افتاد و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، مجوز کار و ویزای شما دائمی می‌شود و می‌توانید خانواده خود را هم به کانادا بیاورید.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای کارآفرینی کانادا

برای ثبت درخواست ویزای کارآفرینی کانادا لازم است این مدارک را برای سفارت این کشور ارسال کنید:

  • اصل پاسپورت و شناسنامه
  • مدارک تحصیلی
  • رزومه کاری
  • طرح کسب‌وکار
  • مدارک مربوط به ثبت شرکت
  • نامه اثبات تمکن مالی (گزارش ۶ ماه اخیر حساب)
  • مدرک زبان (آیلتس CLB5)
  • سند ازدواج (در صورت وجود)
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه

استارتاپ چیست؟

در ادامه توضیح تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا، به‌سراغ توضیح مفهوم استارتاپ می‌رویم. شبکه کاریابی Indeed در مقاله‌ای استارتاپ را اینگونه تعریف می‌کند: «استارتاپ شرکتی است که در مراحل اولیه ایجاد قرار دارد. استارتاپ‌ها عموما توسط یک یا چند کارآفرین مدیریت می‌شوند. کارآفرینانی که قصد دارند با ارائه یک محصول یا خدمت جدید، به یک نیاز موجود در بازار پاسخ دهند». در حال حاضر واژه استارتاپ را با شرکت‌های نوپای تکنولوژی محور می‌شناسیم. کشورهایی مثل کانادا در راستای جذب کسانی که توانایی راه‌اندازی استارتاپ را دارند، طرح‌های حمایتی مختلفی در نظر گرفته‌اند. یکی از این طرح‌ها ویزای استارتاپ کانادا است. مهم‌ترین تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا این است که با برنامه استارتاپ، از همان ابتدا اقامت دائم این کشور را دریافت می‌کنید؛ در حالی که در برنامه کارآفرینی، اقامت دائم پس از راه افتادن کسب‌وکار به شما تعلق می‌گیرد. 

بیشتر بخوانید:

انکوباتور استارتاپ کانادا

 

شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا

همانطور که گفتیم مهم‌ترین تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا این است که در برنامه استارتاپ، اخذ اقامت دائم کانادا ساده‌تر و حمایت‌های دولت بیشتر خواهد بود. البته باید توجه داشت که برخورداری از این مزایا با در اختیار داشتن یک ایده خوب و قابل اجرا ممکن می‌شود. در همین راستا برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا لازم است ایده خود را به‌همراه طرح کسب‌وکارتان به یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کانادا ارائه کنید. در صورتی که ایده و طرح کسب‌وکار شما تایید یکی از این شرکت‌های سرمایه‌گذاری را بگیرد، شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا برای شما فراهم خواهد شد. در نهایت لازم است تاییدیه طرح خود را در کنار مدارک هویتی و سایر مدارک لازم برای اخذ ویزا به سفارت ارائه کنید و مدتی را برای صدور ویزا منتظر بمانید. 

 

شرایط لازم برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا فقط به در اختیار داشتن یک ایده کسب‌وکار خوب محدود نمی‌شود. سایر شرایط و حداقل‌های لازم برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا عبارتند از:

  • مدرک زبان (انگلیسی یا فرانسوی) با نمره قبولی (CLB5)
  • تمکن مالی لازم برای حداقل ۶ ماه زندگی در کانادا (به ازای خودتان و هر کدام از همراهان شما)

توجه داشته باشید مراحل اخذ ویزای استارتاپ کانادا ممکن است شامل یک مرحله مصاحبه باشد که در آن از شما در مورد انگیزه‌هایتان برای کمک به اقتصاد و کارآفرینی در کانادا سوال می‌پرسند. 

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا

در ادامه بیان تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا، به تفاوت مدارک لازم برای اخذ هر کدام می‌رسیم. ارائه این مدارک به سفارت برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا الزامی است:

  • شناسنامه و پاسپورت
  • مدارک تحصیلی
  • رزومه کاری
  • نامه اثبات تمکن مالی (گزارش ۶ ماه اخیر حساب بانکی)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • ایده و طرح کسب‌وکار
  • تاییدیه ایده و طرح کسب‌وکار توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری

 

تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا 

پس از ارائه توضیح در مورد هر کدام از روش‌ها، حالا نوبت به مقایسه این دو و مشخص کردن تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا می‌رسد. 

 

 برنامه کارآفرینی کانادابرنامه استارتاپ کانادا
نحوه اخذ اقامتکارآفرین باید ابتدا مجوز کار موقت بگیرد و برای راه‌اندازی کسب‌وکار وارد کانادا شود. پس از شروع رسمی کار و گذشتن حدود یک سال می‌تواند برای اخذ اقامت بلندمدت کانادا اقدام کند.ثبت درخواست اقامت همزمان با ثبت مدارک مربوط به ویزا انجام می‌شود و نتیجه بین ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد به اطلاع متقاضی خواهد رسید. 
شرایط متقاضیکارآفرین باید ایده یک کسب‌وکار، طرح و برنامه اداره کسب‌وکار و همچنین سرمایه لازم برای به ثمر رسیدن کسب‌وکار را در اختیار داشته باشد.کارآفرین باید ایده یک کسب‌وکار، طرح و برنامه اداره کسب‌وکار و همچنین تاییدیه یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کانادا را در اختیار داشته باشد. 
سرمایه مورد نیاز (تمکن مالی)کارآفرین باید سرمایه لازم برای راه‌اندازی و اداره کسب‌وکار و همچنین تمکن مالی برای زندگی در کانادا را از طریق گزارش حساب خود به سفارت اثبات کند. کارآفرین باید تمکن مالی لازم برای زندگی در کانادا به مدت حداقل ۶ ماه را از طریق گزارش حساب خود به سفارت اثبات کند. 
همراهی خانوادهکارآفرین باید پس از راه‌اندازی کسب‌وکار مدتی را صبر و سپس برای اخذ اقامت بلندمدت اقدام کند. پس از اینکه ویزای او تمدید شد، امکان اقدام برای ویزای همراهان هم وجود خواهد داشت. کارآفرین می‌تواند پس از صدور اقامت دائم خود برای اسپانسرینگ همراهانش اقدام کند. 

 

اخذ ویزای کارآفرینی بهتر است یا استارتاپ؟

در این مقاله سعی کردیم تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا را به شکلی دقیق و جزئی بررسی کنیم. در نهایت به این نکته می‌رسیم که هر کدام از این روش‌ها مناسب گروهی از افراد است. 

ویزای کارآفرینی

این ویزا مناسب افرادی است که سرمایه لازم برای اداره یک کسب‌وکار در کانادا را در اختیار دارند و همچنین سابقه فعالیت آن‌ها بیشتر در زمینه مدیریت بوده است. اگر شما سابقه مدیریت یک یا چند کسب‌وکار در ایران را دارید، کافی است برنامه کارآفرینی استان‌های مختلف کانادا را بررسی کرده و حداقل سرمایه لازم برای هر کدام را پیدا کنید. با ارائه این سرمایه و یک ایده کسب‌وکار خوب می‌توانید به راحتی ویزای کارآفرینی کانادا را بگیرید. راه دیگر برای اخذ ویزای کارآفرینی کانادا، خرید یک کسب‌وکار در این کشور است. در این روش لازم است دنبال صاحبان کسب‌وکاری بگردید که می‌خواهند شرکت خود را بفروشند. با ارائه طرح کسب‌وکار مناسب و سرمایه کافی می‌توانید صاحب شرکت شده و ویزای کارآفرینی کانادا را هم دریافت کنید. 

 

ویزای استارتاپ

اگر شما یک ایده‌پرداز خوش‌فکر هستید که ایده‌هایتان می‌تواند به نیازهای موجود در جامعه پاسخ دهد، این ویزا گزینه مناسبی برای شما است. برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا تنها سرمایه‌ای که لازم دارید، تمکن مالی زندگی در این کشور است. چرا که کانادا از ایده‌پردازان جوان و نخبه حمایت می‌کند. در همین راستا اگر ایده و طرح کسب‌وکار شما توسط یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کانادا مورد تایید قرار بگیرد، امکان اخذ ویزای استارتاپ کانادا برای شما وجود خواهد داشت. این روش نسبت به برنامه کارآفرینی مزیت‌هایی بیشتری دارد؛ اما به همان نسبت پذیرفته شدن برای این ویزا هم سخت‌تر خواهد بود. 

بیشتر بخوانید:

انواع سرمایه گذاری در کانادا

کلام آخر

اگر ایده خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در کانادا داشته باشید و همچنین توانایی مدیریتی کافی برای به ثمر رساندن این ایده را داشته باشید، واجد شرایط اخذ ویزای کارآفرینی یا استارتاپ کانادا به‌حساب می‌آیید. البته این دو نوع ویزا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. از جمله اینکه در ویزای کارآفرینی سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار توسط خود کارآفرین تامین می‌شود. در حالی که برای اخذ ویزای استارتاپ لازم است یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کانادا روی ایده کارآفرین سرمایه‌گذاری کنند. دانستن تفاوت برنامه کارآفرینی و استارتاپ برای مهاجرت به کانادا به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین گزینه را با توجه به توانایی‌هایتان انتخاب کنید. 

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.