موسسه مهاجران

هرآنچه برای اپلای در مورد آزمون آیلتس باید بدانیم

آزمون IELTS یکی از مهمترین تستهای زبان انگلیسی در جهان است که هر سال بیش از ۳.۵ میلیون نفر را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. آزمون آیلتس انتخابی، معیاری برای پذیرش داوطلب در دانشگاه‌ها، سازمان‌های آموزشی، انجمن‌های تخصصی، و کسب‌وکار کارفرمایان در سراسر جهان است.

یکی از کاربردهای اصلی IELTS، اپلای برای کشورهای جهان از جمله کانادا است. این آزمون توسط سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا (CIC) و کلیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها در سراسر این کشور موردتأیید است. بنابراین به‌دست آوردن نمره کافی از این آزمون برای مهاجرت به کانادا ضروری است.

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس یا همان آزمون عمومی سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی معادل فارسی عبارت International English Language Testing System (IELTS) است. این آزمون یک ارزیابی استاندارد بین‌المللی در زمینه سطح مهارت زبان انگلیسی است که توسط دولت کانادا برای مقاصد مهاجرتی و اپلای به رسمیت شناخته شده‌است.

البته دولت کانادا یک سیستم امتیاز‌دهی معادل برای آزمون‌های زبان مختلف راه‌اندازی کرده‌است. در این سیستم نتایج هر آزمون معادل معیار زبان کانادایی (CLB) و براساس نمره‌دهی 1 تا 10 تعیین می‌شود. به این ترتیب افرادی که در آزمون‌های مختلف زبان شرکت کرده‌اند، می‌توانند مقایسه و رتبه‌بندی شوند.

آزمون آیلتس - هلدینگ مهاجرتی ویستا

سیستم ارزیابی در آزمون آیلتس

آزمون آیلتس مهارت‌های زبان انگلیسی را در چهار بخش ارزیابی کرده و نمره بین 1 تا 9 را برای شرکت‌کنندگان تعیین می‌کند. این چهار بخش عبارتنداز:

  •  Listening یا گوش دادن
  •  Reading یا خواندن
  •  Writing یا نوشتن
  •  Speaking یا صحبت کردن

بیشتر بخوانید : آخرین تغییرات مهاجرت به کانادا در سال 2022

انواع آزمون آیلتس

آزمون‌های آیلتس در دو نوع IELTS Academic و IELTS General Training برگزار می‌شود. اینکه کدامیک از این آزمون‌ها مناسب شما است، به سازمان یا دانشگاهی که قرار است نتایج این تست را ارائه دهید بستگی دارد.

آیلتس برای اپلای کانادا

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، باید به افسران سازمان شهروندی، مهاجرت و پناهندگی این کشور سطح توانایی زبان انگلیسی خود را نشان دهید.

IELTS  اولین آزمونی بوده‌ که توسط سازمان شهروندی، مهاجرت و پناهندگی کانادا (CIC)  و سیستم مهاجرتی کبک به عنوان مدرک زبان انگلیسی برای ورود به سیستم اکسپرس انتری، برنامه‌های مهاجرتی استان کبک، جریان نیروی  متخصص و برنامه‌های نامزدی استانی مورد تایید قرار گرفته‌است.

مراحل ثبت‌نام برای آزمون  IELTS

مراحل ثبت‌نام برای آزمون  IELTS در 3 مرحله بسیار ساده انجام می‌گیرد:

  • تاریخ تست و مکان تست خود را انتخاب کنید! برای این کار باید بر اساس تاریخ آزمون یا محل آن فرایند ثبت‌نام و ایجاد نمایه کاربر را کامل کنید. در این مرحله لازم است که یک اسکن رنگی با کیفیت بالا از مدارک هویتی خود آپلود کنید. در ضمن آپلود گذرنامه معتبر فعلی یا هر دو طرف کارت اقامت دائم (PR) در صورت وجود الزامی است.
  • هزینه‌های مشخص‌شده را پرداخت کنید! پردازش اطلاعات و درخواست و همچنین ثبت‌نام شما در این آزمون هزینه‌هایی دارد که باید پرداخت کنید. پرداخت‌ها توسط کارت‌های اعتباری Visa، Mastercard و Amex باید انجام بگیرد. درضمن هنگامیکه شما یک آزمون را رزرو می‌کنید، تنها 24 ساعت برای تکمیل پرداخت فرصت دارید. پس از 24 ساعت درخواست شما منقضی خواهد شد.
  • ایمیل تأیید خود را بررسی کرده و آمادگی برای آزمون آنلاین IELTS را آغاز کنید! اگر قبلاً هنگام ثبت‌نام برای یک حساب کاربری پروفایل ایجاد کرده‌اید می‌توانید دوباره برای آزمون درخواست دهید. در این شرایط نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارید. یعنی شما می‌توانید به سادگی با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در ابتدا ایجاد کرده‌اید وارد سامانه ثبت‌نام شوید. درضمن نیازی نیست دوباره مدرک شناسایی خود را آپلود کنید.

هرآنچه برای اپلای در مورد آزمون ielts باید بدانیم - هلدینگ مهاجرتی ویستا

حداقل نمره مورد نیاز آیلتس برای اپلای:

چندین برنامه مهاجرتی مختلف در کانادا وجود دارد که از آزمون آیلس برای ارزیابی سطح مهارت زبان انگلیسی در داوطلبان استفاده می‌کند. این برنامه‌ها شامل سیستم اکسپرس انتری، جریان نیروی متخصص فدرال، برنامه نیروی فنی و حرفه‌ای فدرال و کلاس تجربه کانادایی است.
از آنجایی که IRCC برای پردازش درخواست شما 6 ماه زمان می‌خواهد، باید اطمینان حاصل کنید که نتایج آزمون آیلتس شما تا انجام پردازش اعتبار دارد.

درضمن هر کدام از این برنامه‌ها نمره مشخصی از آیلس را موردتأیید قرار می‌دهند. به‌این ترتیب:

  • برای اقامت دریافت کارت اقامت دائم کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری، حداقل نمره زبان CLB 7 یا حداقل نمره 6.0 برای هر بخش از آزمون آیلتس مورد نیاز است.
  • برای دریافت کارت اقامت دائم کانادا از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال اگر CLB 4 یا پایین‌تر دریافت کنید، هیچ امتیازی به شما اعطاء نمی‌شود. اگر CLB 10 یا بالاتر دریافت کنید، حداکثر تعداد امتیازات را دریافت خواهید کرد.
  • برای دریافت کارت اقامت دائم کانادا از طریق برنامه استارت آپ کانادا و برنامه کلاس تجربه کانادایی و برای مشاغل NOC (طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا)  A حداقل CLB 7 و برای مشاغل NOC معادل B حداقل نیاز به سطح مهارت زبان  CLB 5  دارید.

معادل‌سازی آزمون آیلتس با آزمون CLB

معیار زبان کانادایی (CLB) یکی دیگر از استانداردهای کانادایی است که برای توصیف، ارزیابی و تشخیص سطح توانایی زبان مهاجران که قصد دارند در کانادا زندگی و کار کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

جدول زیر نشان می‌دهد که نمرات آزمون عمومی آموزش عالی IELTS چگونه با استانداردهای CLB معادل‌سازی می‌شود:

بخش‌های مختلف آزمون آیلس
معیار استاندارد توانایی زبان Canadian Language Benchmarks (CLB)شنیدار یا Listening خواندن یا Readingنوشتن یا Writingصحبت کردن یا Speaking
CLB11.01.01.01.0
CLB22.01.52.02.0
CLB33.52.53.03.0
CLB44.53.54.04.0
CLB55.04.05.05.0
CLB65.55.05.55.5
CLB76.06.06.06.0
CLB87.56.56.56.5
CLB98.07.07.07.0
CLB108.58.07.57.5
CLB119.08.58.08.0
CLB129.09.09.09.0

بیشتر بخوانید : مراحل دریافت پذیرش تحصیلی کانادا

نمره آیلتس مورد تأیید دانشگاه‌های معتبر کانادا

در جدول زیر نمره آیلس موردتأیید برترین مؤسسات آموزشی کانادا دسته‌بندی شده‌است:

نام مؤسسهرتبه جهانینمره آیلس برای دوره‌های کارشناسی به پاییننمره آیلس برای دوره‌های کارشناسی ارشد به بالا
دانشگاه تورنتو216.57.0
دانشگاه بریتیش کلمبیا376.56.5
دانشکاه مک‌گیل446.56.5
دانشگاه مک مستر776.56.5
دانشگاه آلبرتا1326.56.5

معرفی معتبرترین مؤسسات آموزشی کانادا که آزمون آیلتس را می‌پذیرند!

در کانادا بیش از ۳۵۰ مؤسسه آموزشی و دانشگاه وجود دارد که برای پذیرش دانشجو از آزمون انگلیسی IELTS استفاده می‌کنند. از معتبرترین این مؤسسات می‌توان به دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک‌گیل، دانشکاه مک‌مستر، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه آلبرتا اشاره کرد.

هرآنچه برای اپلای به کانادا در مورد آزمون ielts باید بدانیم - هلدینگ مهاجرتی ویستا

چرا تعداد افرادی که مایل به تحصیل در کانادا هستند و ترجیح می‌دهند براساس آزمون آیلتس ارزیابی شوند، روز به روز بیشتر می‌شود؟

دلایل زیادی برای این استقبال وجود دارد. مثلاً در دسترس بودن این آزمون در بیشتر کشورهای جهان یکی از این دلایل است. به‌علاوه در این آزمون توانایی برقراری تعامل به صورت رو در رو با افراد انگلیسی زبان در شما ارزیابی می‌شود.

درضمن بر خلاف دیگر آزمون‌های مهارتی زبان انگلیسی که در آن شما ملزم به صحبت کردن با یک ماشین در طول آزمون هستید، IELTS  به شما امکان می‌دهد تا با یک متخصص و در محیطی آرام صحبت کنید.

البته ماهیت این آزمون نیز دلیلی برای تمایل به شرکت در آن است. آیلتس بر توانایی شما برای برقراری ارتباط در موقعیت‌های رایج تأکید دارد. در این آزمون شما لازم نیست تعداد زیادی واژه یا دستور زبان غیر ضروری را حفظ کنید. در عوض، آیلتس شامل یادگیری نحوه برقراری ارتباط در طیف وسیعی از سناریوهایی است که در محیط‌های آموزشی با آنها مواجه خواهید شد. این به شما قدرت می‌دهد تا در تحصیل و زندگی دانشجویی خود در کشورهای انگلیسی زبان مانند کانادا بهتر عمل کنید.

برای اطلاعات بیشتر  و ارزیابی شرایط مهاجرتی خود با مشاورین موسسه مهاجران در ارتباط باشید و یا با پر کردن فرم ارزیابی رایگان مهاجرتی شرایط خود را برای مهاجرت به کانادا محک بزنید.

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.