موسسه مهاجران

ویژگی‌های یک بیزینس پلن حرفه‌ای چیست؟

آیا با مفهوم بیزینس پلن آشنایی کامل دارید؟ آیا می دانستید که طرح تجاری یا بیزینس پلن از ملزومات یک استارت آپ است؟ ویزای استارتاپ کانادا یکی از برنامه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور و روشی ایده‌آل برای دریافت اقامت دائم کانادا است. متقاضیان می‌توانند با اقدام ازین روش و با ارائه طرحی نوآورانه، مقیاس پذیر و سودآور موفق به راه‌اندازی استارتاپ خود در کشور کانادا شوند. آنچه در این مقاله قصد داریم تا در مورد آن صحبت کنیم، اهمیت ارائه یک بیزینس پلن حرفه‌ای در به دست آوردن این ویزای ارزشمند است.

بیزینس پلن چیست؟

به زبان ساده بیزینس پلن یک سند مکتوب است که مانند یک نقشه راه ، جزئیات کسب و کار شما را ترسیم می‌کند. نقشه‌ای که در آن اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود و ابزارها واستراتژی‌هایی که برای رسیدن به آن اهداف نیاز دارید را ترسیم و مشخص کرده‌اید. در بیزینس پلن مشخص می‌کنید که چه محصول یا خدماتی را عرضه می‌کنید، استراتژی شما چیست، بازار کار شما چگونه است، به چه مقدار سرمایه نیاز دارید و پیش‌بینی‌های مالی شما چیست. طرح کسب و کار بر استراتژی‌هایی تاکید می‌کند که باید برای دستیابی به اهداف سازمانی، شناسایی مشکلات بالقوه و ابداع راه حل‌هایی برای آن مشکلات، اتخاذ ‌شود. به طور کلی، طرح تجاری یا بیزینس پلن شما، نقشه و مسیر کلی کسب وکار شما از منظر بازاریابی، مالی و عملیاتی را مشخص می‌کند.

چرا بیزینس پلن‌‌ها مهم هستند؟

بیزینس پلن‌ها به دلایل مختلفی مهم هستند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که نقشه دقیقی از اقدامات شرکت‌ها در جهت رسیدن به اهدافشان را ارائه می‌دهند. این طرح‌ها به شفاف‌سازی میزان دوام شرکت‌ها و آنچه که برای رشد و شکوفایی نیاز دارند،کمک می‌کنند. یک بیزینس پلن در ایجاد گام‌هایی که هر کسب وکار برای شروع کار خود برمی‌دارد، کمک می‌کند و آن‌ها در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. بیزینس پلن‌ها مهم هستند زیرا:

  • بینشی دقیق در مورد منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهداف مورد نظر ارائه می‌دهند.
  • ارائه یک جدول زمانی مشخص از زمانی که یک شرکت می‌تواند انتظار دستیابی به اهدافش را داشته باشد.
  • گام‌هایی که شرکت برای گسترش کار خود در بازار جدید باید بردارد را تعیین می‌کند.
  • ارائه راهی مشخص و روشن برای ماندن در مسیر پیشرفت هنگام رشد شرکت
  • امکان پیش‌بینی خطرات احتمالی و برنامه‌ریزی برای آن
  • و در نهایت به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهید که کسب و کاری دوام‌پذیر و قابل اعتماد دارید.

نوشتن بیزینس پلن چه مزایایی دارد؟

  • شاید فکر کنید که همه‌چیز را می‌دانید و نیازی به نوشتن بیزینس پلن نیست، اما با قرار دادن تمام جزئیات روی کاغذ درک بهتری از کسب وکارتان خواهید داشت و به یک متخصص تبدیل می‌شوید!
  • نوشتن یک B.P دقیق شانس موفقیت شما را تا حدود 16% افزایش می‌دهد!
  • داشتن یک بیزینس پلن حرفه‌ای شانس استارتاپ شما برای جذب سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد؛ می‌توان گفت بدون داشتن بیزینس پلن هیچ سرمایه‌ای را نمی‌توانید جذب کنید.
  • کسب وکارهایی که بیزینس پلن دارند نرخ رشد بالاتری نسبت به شرکت‌های بدون آن دارند.

 یک بیزینس پلن دارای چه سرفصل‌هایی است؟

در این قسمت با مروری بر مهم‌ترین سرفصل‌های یک بیزینس پلن حرفه‌ای شروع می‌کنیم و در ادامه به هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم.

  • خلاصه اجرایی
  • شرح کسب وکار
  • تحلیل و استراتژی‌های بازار
  • طرح بازاریابی و فروش
  • تحلیل رقابتی
  • ساختار مدیریتی و عملیاتی
  • اجرا و راه‌اندازی سازمان
  • نیازها پیش‌بینی‌های مالی

ویژگی‌های بیزینس پلن قوی - هلدینگ مهاجرتی ویستا

 ویژگی‌های یک بیزینس پلن قوی چیست؟

برای اینکه یک بیزینس پلن حرفه‌ای و موثر بنویسید بایستی سعی کنید تمام اجزاء کلیدی که جنبه‌های مختلف اهداف یک شرکت را پوشش می‌دهد را بشناسید و به خوبی فاکتورهای مورد نیاز یک بیزینس پلن را درک کنید. در اینجا مهمترین بخش‌های یک بیزینس پلن حرفه‌ای را مشاهده می‌کنید.

خلاصه اجرایی از طرح (Executive Summary)

خلاصه اجرایی چکیده‌ای از کل طرح است، ماموریت و اهداف شرکت را توصیف می‌کند و دیدگاهی خوش‌بینانه از محصول و خدمات را ارائه می‌دهد. خلاصه اجرایی با برجسته کردن جنبه‌های کلیدی طرح به عنوان یک راهنما عمل می‌کند و به بیزینس پلن شما ساختار می‌بخشد.

شرح کسب و کار(Business Description)

در این بخش از بیزینس پلن ماموریت و چشم‌انداز یک سازمان ارائه می‌شود؛ شرح جامعی از کسب وکار و اهداف شما، محصولات، خدمات و مشتریان شماست. شرح کسب وکار، معرفی کسب و کار، مفهوم و جایگاه شما در بازار و مزایایی که برای مشتریان بالقوه خود در نظر دارید را ارائه می‌دهد. اینکه شما کی هستید؟ چه محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهید؟ چگونه محصول یا خدمات خود را عرضه می‌کنید؟ چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند؟ چگونه می‌خواهید تجارت خود را اداره کنید؟ مزیت رقابتی و آنچه که شما را از رقبا متمایز می‌کند چیست؟ برای متقاعد کردن و جذب سرمایه‌گذاران احتمالی باید نشان دهید که محصول یا خدماتی که عرضه می‌کنید برای مشتریان‌ جذاب و مفید است و شما پاسخ‌گوی نیازهای آن‌ها هستید.

بیشتر بخوانید:با 10 استارتاپ موفق کانادا بیشتر آشنا شوید

تحلیل و استراتژی‌های بازار (Market Analysis and Strategy)

انتخاب استراتژی‌‌های دقیق و کارآمد در بخش بازار یکی دیگر از ویژگی‌های یک بیزینس پلن حرفه‌ای است. هدف از تجزیه و تحلیل بازار و به‌کارگیری استراتژی‌ها در یک کسب و کار، تحقیق و شناسایی مخاطبین شما و پیدا کردن آن‌هاست. تمام جنبه‌های بازار در این بخش به طور دقیق، تجزیه و تحلیل و پوشش داده می‌شود که شامل موارد زیر است.

  • جایی که بازار هدف از نظر جغرافیایی قرار گرفته است
  • شناسایی نقاط درد مشتریان‌تان
  • برجسته‌ترین نیازهای بازار هدف شما
  • چگونه محصول و یا خدمات شما این نیازها را برآورده می‌کند
  • جمعیت‌شناسی مخاطبان هدف
  • جایی که بازار هدف شما وقت بیشتری در آن سپری می‌کند؛ به طور مثال در کدام پلتفرم‌های اجتماعی و یا مکان‌های فیزیکی بیشتر حضور پیدا می‌کنند.

هدف در این بخش این است که مخاطبان خود را به وضوح بشناسید تا بتوانید با برآوردهای استراتژیک، در مورد نحوه برقراری ارتباط بین مخاطبین هدف و عملکرد محصول یا خدمات‌تان در آینده تعریف دقیقی داشته باشید.

طرح بازاریابی و فروش (Marketing and sales plan)

قرار دادن یک طرح بازاریابی و فروش دقیق، یکی دیگر از خصوصیت‌های یک بیزینس پلن حرفه‌ای است. در این بخش نحوه جزئیات برنامه‌ریزی برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات باید پوشش داده شود. این بخش شامل موارد زیر است.

  • پیش‌بینی‌های استراتژی‌های بازریابی و تبلیغات
  • برنامه‌های قیمت‌گذاری برای محصولات ویا خدمات
  • استراتژی‌های فروش و معیار موفقیت‌ در جذب و جلب اعتماد مشتری
  • چرا مخاطبان هدف شما باید از شما خرید کنند نه از رقبای شما
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما
  • نحوه توزیع خدمات یا محصولات شما

تحلیل رقابتی (Competitive Analysis)

یکی دیگر از ویژگی‌های یک بیزینس پلن حرفه‌ای تحلیل رقبا، شناسایی موانع ورود به بازار و ایجاد مزیت‌های رقابتی است. در این قسمت ار بیزینس پلن مشخص می‌کنید که رقبای شما چه کسانی هستند، چگونه عمل می‌کنند، چه نقاط قوت و ضعفی دارند، و مزیت رقابتی شما برای رقابت با آن‌ها چیست. این تجزیه و تحلیل‌ها به شما کمک می‌کند تا عملکردهای رقابتی را بیاموزید و از آن برای یافتن مزیت‌های رقابتی در محصول و یا خدمات خود استفاده کنید.

برنامه عملیات و مدیریت (Operations and Management Plan)

بخش مهم دیگری از بیزینس پلن استراتژی‌های مدیریی و سازمانی و جزئیات کامل آن‌ها را شامل می‌شود. معرفی تیم همراه با ذکر مهارت‌ها و مسئولیت‌ها، نیازمندی‌های منابع انسانی و ساختار قانونی شرکت، همگی مواردی هستند که در یک بیزینس پلن حرفه‌ای بایستی مد نظر قرار گیرند.

اجرا و راه‌اندازی سازمان (Operating plan)

از دیگر بخش‌های مهم بیزینس پلن، صحبت از برنامه‌ریزی‌های شما برای راه‌اندازی شرکت است. مواردی مانند نحوه راه‌اندازی و مکان شرکت، تعداد کارکنان و سایر موارد مربوطه با جزئیات کامل را در بیزینس پلن خود ذکر کنید.

بیزینس و ویزای استارتاپ کانادا - هلدینگ مهاجرتی ویستا

پیش‌بینی‌های مالی و نیازها (Financial projection and Needs)

نحوه پیش‌بینی درآمد و بودجه مورد نیاز برای شروع کار در بخش مالی بایستی شرح داده شود. بودجه کلی، صورت های مالی، تجزیه و تحلیل آن‌ها و پیش‌بینی جریا‌های نقدی موارد مهمی هستند که باید در بیزینس پلن گنجانده شوند. پیش‌بینی‌های مالی باعث می‌شود تا تصویر مشخص‌تری از هزینه‌های احتمالی مالی ‌که ممکن است در آینده پیش بیاید، داشته باشید.

بیشتر بخوانید:مقایسه برنامه استارتاپ با دیگر برنامه‌های سرمایه‌گذاری کانادا!!

 اهمیت بیزینس پلن در دریافت ویزای استارتاپ کانادا

نوشتن یک بیزینس پلن حرفه‌ای که دولت کانادا را مجاب به حمایت از طرح شما کند شاید کمی سخت و چالش برانگیز باشد؛ اما نگران نباشید! امروزه سازمان‌های مختلفی که برجسته‌ترین آن‌ها شتاب‌دهنده ‌ها هستند، با ارائه انواع خدمات حرفه‌ای خود، کمک‌های شایانی به تیم‌های استارتاپی می‌کنند و نوشتن یک بیزینس پلن حرفه‌ای هم یکی از خدمات شاخص این سازمان‌ها محسوب می‌شود.در واقع باید گفت حضور شتابدهنده در انجام پروسه دریافت اقامت بسیار با اهمیت است.ویستا با همکاری تنها شتابدهنده مورد تایید کانادا در تمامی مراحل کنار شماست.

تمام کسب وکارهای استارتاپی برای پذیرفته شدن و اخذ ویزای استارتاپ کانادا نیاز به اثبات طرح تجاری خود به دولت کانادا و اخذ تاییدیه از نهادهای مربوطه کانادایی را دارند، در غیر این‌صورت موفق به اخذ این ویزا نخواهند شد. پس طرحی را ارائه دهید که بتواند موفق به دریافت حمایت یکی از سازمان‌های سرمایه‌گذاری مورد تایید دولت کانادا بشود. اما طرح استارتاپی شما برای پذیرش چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ طرح شما برای جذب دولت کانادا و دریافت نامه حمایتی ( Letter of Support) از سازمان‌های سرمایه‌گذار کانادایی چه پارامترهایی را باید رعایت کند؟

طرح تجاری یا همان بیزینس پلن اهداف و برنامه‌ریزی‌های شما برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق است.داشتن یک طرح تجاری برای شروع، رشد و موفقیت یک کسب وکار ضروری است. این طرح‌ها چشم‌اندازی از آینده کسب وکار و استراتژی‌‌هایی که برای گسترش آن به کار می‌بندیم را ارائه می‌دهد. چندین فاکتور اساسی در نوشتن یک طرح تجاری حرفه‌ای وجود دارد که درک هر یک از آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بیزینس پلنی ایجاد کنید که شما را به موفقیت برساند. هیچ کسب وکاری بدون یک برنامه اصولی و دقیق نمی‌تواند برای طولانی مدت سرپا بماند، از این رو، نوشتن یک طرح تجاری قدرتمند، کارآمد و سودآور از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:نکات طلایی و ضروری استارت آپ کانادا که باید بدانید

دریافت اقامت از طریق ویزای استارت آپ تخصص ماست

راه‌اندازی یک شرکت استارتاپی، خصوصا در کشوری مانند کانادا، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. اما اگر می‌خواهید در این مسیر موفق شوید نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم دارید. هر چقدر در موارد ذکر شده دقیق‌تر عمل کنید، اجرا و پیاده‌سازی آن برایتان ساده‌تر خواهد شد و به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوید. نوشتن یک بیزینس پلن حرفه‌ای و جذاب شانس شما برای جذب سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد و همچنین نرخ رشد بالقوه شما را بهبود می‌بخشد. اگر هنوز بیزینس پلن خود را ننوشته‌اید می‌توانید از این مقاله به عنوان راهنمای خود استفاده کنید. اما از آنجایی که دریافت ویزای استارتاپ کانادا بدون ارائه یک بیزینس پلن حرفه‌ای و دقیق امکان‌پذیر نیست، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای نوشتن یک بیزینس پلن تاثیر گذار و متقاعد کننده از مشاورین متخصص این حوزه کمک بگیرید.

لطفا به مقاله ما امتیاز دهید

2 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر،بله دوست عزیز بیزینس پلن در واقع طرح تجاری یک استارتاپ هست که موقعیت جغرافیای تاثیر بسزایی در نوشتن آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مشاوره رایگان

اگر به فکر مهاجرت هستید قبل از هر اقدامی باید مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود، دریافت کنید.